תפריט נגישות

סגן משה טל בלומנטל ז"ל

הלחימה בחזית הירדנית

אודות

אלופי צהל בירושלים העתיקה
אלבום תמונות

הלחימה בחזית הירדנית
כאמור רוכז המאמץ של צה"ל בזירה המצרית, ולא היו כל כוונות לתקוף את ירדן, מסר ברוח זו הועבר למלך ירדן, אך הצבא הירדני שהיה בפיקוד גנרל מצרי קיבל הוראה לפתוח באש, מטוסים ירדניים תקפו בשטחנו וחיל האוויר תקף והשמיד את חיל האוויר הירדני. האש התלקחה לאורך כל הקו, וכוחותינו שתחילה נמנעו מירי השיבו אש אך המטכ"ל בלם את לחצו של אלוף פיקוד המרכז, עוזי נרקיס, לתקוף.
בהמשך היום, כאשר תנועות הירדנים והאש הארטילרית הפכו למסוכנות יותר, הוחלט להגיב. בחזית הירדנית פעלו שלושת הפיקודים: פיקוד המרכו באזור יהודה והשומרון, פיקוד הצפון באזור צפון-השומרון ופיקוד הדרום באוור דרום הר חברון. בניגוד לחזית המצרית, שם פעלו כוחותינו לפי תכנית כוללת לכיבוש סיני - היו היעדים בזירה הירדנית מוגבלים תחילה, ונקבעו בהמשך לפי התפתחות המלחמה.
לקראת צהרי ה-5 ביוני נודע כי הירדנים השתלטו על "ארמון הנציב", משכן מטה משקיפי האו"ם. חטיבת ירושלים קיבלה אישור לתקוף, וכבשה מידי הירדנים את המקום וכן את מוצב "הנקניק" שלידו. הכוח התקדם דרומה וכבש את צור באחר ואת מוצב "הפעמון", ובכך נותקה ירושלים המזרחית מדרום.
בינתיים התעורר חשש לגורל מובלעת הר הצופים. התקבלה החלטה לחבור אל המובלעת וכן להשתלט על רכס נבי סמואל שמצפון ל"פרוודור". חטיבת "הראל" הבקיעה בארבעה צירים, ועם בוקר המחרת התייצבה על גב ההר מצפון לירושלים. חטיבת הצנחנים 55 הבקיעה, אחר חצות, באזור בית-הספר לשוטרים והשכונה האמריקאית, ופרצה לירושלים המזרחית.
בלילה נעה גם חטיבה 4, וכבשה את אוור לטרון ללא התנגדות ממשית. בצפון השומרון פעלה אוגדת אלעד פלד, כשבשלב זה לרשותה חטיבה 45 בלבד. החטיבה פרצה לעבר עמק דותן בשני מאמצים כדי להשתלט על המרחב הארטילרי הירדני שירי התותחים ממנו סיכן את עמק יזרעאל. עד בוקר המחרת הגיע המאמץ העקרי אל צפונו של עמק דותן ואל הרכס החולש על ג'נין, אך המאמץ המשני התעכב בכיבוש יעבד.
ב-6 ביוני עם שחר השלימה חטיבה 55 את כיבוש גבעת התחמושת, לאחר קרב עז, והשתלטה על ירושלים המזרחית עד חומת העיר העתיקה ומוזיאון רוקפלר - לאחר קרבות קשים בשטח בנוי. בשלב זה נוצרה חבירה עם הר הצופים. בערב נעשה ניסיון לכבוש את אוגוסטה ויקטוריה, אך הכוח סטה מנתיבו ונלכד באש אויב על גשר נחל הקדרון.
חטיבת "הראל" התייצבה בגב ההר באזור שועפט, בלמה כוחות ירדניים שעלו ממזרח ונעה דרומה כדי לחבור עם הצנחנים לאחר כיבוש המוצבים הירדניים שמצפון לירושלים. לאחר מכן פנתה החטיבה צפונה וכבשה את רמאללה. בדרום העיר כבשה חטיבת ירושלים את שכונת אבו-טור.
לאחר כיבוש לטרון התקדמה חטיבה 4 בציר מעלה בית חורון. בצפון השומרון, בגיזרת פיקוד הצפון, פרצה חטיבה 45 לג'נין, אך לפני שהשלימה את כיבושה נתקלו כוחותיה בעמק דותן בכוחות שריון ירדניים שהגיעו לצומתי קבטיה וערבה. החטיבה יצאה במהירות מג'נין ובמשך היום ניהלה קרבות עם השריון הירדני בעמק דותן.
המאמץ המשני של החטיבה כבש באותו יום את יעבד. מפקד האוגדה הפעיל את חטיבה 9 לכיבוש ג'נין ומאוחר יותר הופעלה גם חטיבת השריון 37 כדי לתקוף את הכוחות הירדניים שעלו לשומרון. החטיבה פרצה בציר דיר אבו-דעיף, התקדמה דרומה והפתיעה את האויב בהתקפת לילה בבקעת זבבידה. באותו יום התקדמה חטיבה 5 וכבשה את קלקיליה והגיעה עד עזון.
ב-7 ביוני כבשו הצנחנים את רכס אוגוסטה ויקטוריה ואת רכס א-טור ופרצו לעיר העתיקה דרך שער האריות, והגיעו להר הבית ולכותל המערבי. כוח מחטיבת ירושלים נכנס דרך שער האשפות. כוחות אחרים של החטיבה נעו דרומה, כבשו את בית לחם והגיעו עד גוש עציון. חטיבת "הראל" ירדה לבקעת הירדן והשתלטה על אזור יריחו. חטיבה 45 השתלטה על עמק דותן ועל הצמתים שבדרומו, התקדמה דרומה, וירדה לבקעה, לאזור הג'יפתליק.
כוח המשנה של החטיבה יצא מיעבד ונע לעבר שכם. חטיבה 37 כבשה את טובאס ופרצה לשכם ממזרח, והשתלטה עליה לאחר קרב בעיר וקרב עם שריון ירדני בחבואותיה המערביים. כוחות חטיבה 5 הגיעו לאזור ממערב. במשך ה-8 ביוני הושלמה ההשתלטות על הגדה המערבית, כאשר חטיבת ירושלים כבשה את חברון וחברה עם כוחות פיקוד הדרום בדרום הר חברון. חטיבות "הראל'' ו-45 השליאו את ההשתלטות על בקעת הירדן ופוצצו את גשרי הירדן. כוח שיצא מאזור בית שאן השתלט על חלקה הצפוני של הבקעה. חטיבות 4 ו-5 סיימו את ההשתלטות על חלקה המערבי של הגדה.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה