תפריט נגישות

רס"ן אלכסנדר אלכס קרינסקי ז"ל

הלחימה בחזית המצרית

אודות

תמונתו של המלך חוסיין על משאית ישראלית
אלבום תמונות

הלחימה בחזית המצרית
המאמץ העיקרי של צה"ל כוון לזירה המצרית, ובשאר החזיתות יותרו כוחות קטנים יחסית, לבלימה. המלחמה נפתחה עם בוקר בתקיפת חיל-האוויר את שדות התעופה המצריים במבצע מתוכנן ומתוזמן. תוך 3 שעות הושמד עיקר כוחו של חיל האוויר המצרי והושגה עליונות אווירית. בהמשך פעלו מטוסי חיל האוויר גם נגד שדות התעופה בסוריה, ירדן ועירק, לאחר שמטוסיהן פעלו נגד ישראל.
בהבקעה לסיני פעלו שלוש אוגדות - אוגדת טל בציר הצפוני, אוגדת שרון בציר המרכזי, ואוגדת יפה במרחב שביניהן. כן היו חטיבה מוגברת מול רצועת עזה וכוח חטיבתי במרחב אילת. על כל הכוחות פיקד אלוף הפיקוד, האלוף ישעיהו גביש. מול כוחות צה"ל עמדו שבע דיביזיות מצריות, שתיים מהן משוריינות.
אוגדת טל הבקיעה את מערכי פיתחת רפיח דרך חן-יונס ובאיגוף מדרום; בהמשך כבשה את שייח זוויד, הבקיעה את מערך הג'יראדי, ועם ערב התייצבה במבואות אל- אוגדת יפה נעה בציר התנועה הקשה בוואדי חרידין והתייצבה בצומת ביר לחפן, במטרה לבלום כוחות מצריים שינסו לנוע לעבר שתי האוגדות האחרות. במשך הלילה השמידה כוחות שריון מצריים שנעו לעברה.
אוגדת שרון הבקיעה את מערך אום-כתף בקרב משולב של כוחות שריון, ארטילריה, הנדסה וחי"ר שתקפו את המתחם מהחזית ומהאגף, וצנחנים פשטו על הארטילריה שבעורפו. חטיבת חי"ר חדרה מהאגף וטיהרה את התעלות ועם בוקר הושלם כיבוש המתחם.
חטיבת החי"ר נכנסה לרצועה בעקבות אוגדת טל, כבשה את חלקה, אך נתקלה בהתנגדות קשה. חטיבת הצנחנים מאוגדת טל הופנתה כדי לסייע לה. הכוח במרחב אילת ריתק את כוחות האויב שמולו.
ב-6 ביוני כבשה אוגדת טל את מתחם ביר לחפן והתקדמה לעבר ג'בל ליבני, כאשר כוח ממנה נע בציר החוף לכיוון קנטרה. אוגדת יפה ניהלה קרב עם השריון המצרי וכבשה את מחנות ג'בל ליבני. אוגדת שרון השלימה את טיהור אום כתף ונעה לעבר קצימה. חטיבת החי"ר והצנחנים כבשו את רצועת עזה ואת העיר עזה, אך כיבוש חן-יונס לא הושלם.
ב-7 בחודש התקדמה אוגדת טל מערבה, כבשה את ביר חמה, השמידה שריון מצרי בוואדי מליז והשתלטה על צומת ביר גפגפה. כוח-משנה של האוגדה המשיך בהתקדמות בציר החוף. אוגדת שרון התקדמה דרומה, כבשה את קצימה ואת ג'בל חרים ונעה לעבר נחל. אוגדת יפה כבשה את ביר חסנה ואת ביר תמדה ולקראת ערב הציב כוח שלה חסימה במיתלה והשמיד כוחות אויב נסוגים.
ביום זה הושלם כיבוש רצועת עזה וחטיבת הצנחנים החלה לנוע מערבה בציר החוף. טרפדות של חיל הים הגיעו לשארם א-שייח, מצאו את המקום נטוש, ובצהרי היום הניפו את דגל ישראל במקום. זמן קצר אחריהם הגיע הכוח המוטס שנועד לכבוש את שארם א-שייח אך זו נתפסה ללא קרב.
ב-8 ביוני כבש הכוח הצפוני של אוגדת טל, עם הצנחנים שחברו אליו, את קנטרה, עיקר כוח האוגדה כבש את אזור ביר גפגפה והתקדם מערבה תוך קרב עם שריון אויב. לקראת חצות הגיעו כוחות האוגדה לתעלה. אוגדת שרון נעה לעבר נחל והציבה שם מארב לכוחות אויב נסוגים והשמידה אותם. אוגדת יפה התקדמה בצירי הגידי והמיתלה וכוח שלה נע בציר הג'ונדי לעבר ראס סודר.
בבוקר ה-9 ביוני הונחת כוח במסוקים בראס סודר, והשתלט על המקום ובהמשך חברו אליו כוחות מאוגדת יפה. כוחות אוגדת טל חברו באזור איסמעיליה וכוחות שיצאו משארם א-שייח טיהרו במשך ה-8 וה-9 ביוני את חוף מפרץ סואץ. בכך הושלמה ההשתלטות על חצי האי סיני.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה