תפריט נגישות

אתרי הנצחה

משמר הירדן במלחמת העצמאות

משמר הירדן

אלבום תמונות

סמוך לגדר הצפונית מערבית של המושב החדש משמר-הירדן, על גבעה, ניצב בית אבן עתיק, זהו ח'אן ירדה מהתקופה העותומאנית. במקום זה שכן במלחמת העצמאות משלט חרות ירדה שהיה מוצב חיוני בקרבות ראש הגשר של משמר-הירדן. הגישה אליו בדרך עפר מן הכביש המוביל ממחניים למשמר-הירדן.
המושבה הקטנה והוותיקה משמר-הירדן חלשה על גשר בנות-יעקב, המעבר החשוב על נהר הירדן. בראשית תש"ח ישבו בה כ-80 נפש, מרביתן חברי ארגון "ווג'ווד" שהיה מורכב מבית"רים ותיקים, ששירתו כחיילים בבריגדה היהודית, מספר המגינים היה כ-40, וכלל מלבד תושבי המושבה גם כוח קטן של אצ"ל.
בשלב הראשון של המלחמה ביצעו ערביי הסביבה מספר התקפות על המושבה ואנשיה, אך בראשית מאי 1948 טוהר כל האזור במסגרת מבצע "מטאטא". החל מ-17 במאי הרעיש והפציץ הצבא הסורי את המושבה מספר פעמים מעמדותיו בגולן. בראשית יוני, לאחר שנהדף בגזרת בקעת כינרות, חידש הצבא הסורי את פעילותו ההתקפית, והפעם בחר לפתח את המאמץ העיקרי בגזרת משמר-הירדן. במקביל תקפו הצבא הלבנוני ו"צבא ההצלה" בגזרת מלכיה.
ב-5 ביוני עם שחר פתח הצבא הסורי בהתקפה על משמר-הירדן, בסיוע הפגזה ארטילרית. יחידותיו צלחו את הירדן כק"מ מדרום למושבה, וניסו לפרוץ לתוכה. הן נבלמו באש המגינים, שהסבה להן אבידות כבדות. אחר-הצהריים נסוגו הסורים, גוררים עימם את נפגעיהם. מחלקת תגבורת ממשקי האזור, שיצאה לעזרת משמר-הירדן, רותקה בדרכה באש ארטילרית והגיעה ליעדה רק עם חשכה. שניים מאנשיה נהרגו. ב-6 ביוני עם שחר החלה התקפה נוספת, והוברר כי הצבא הסורי העתיק את מרבית כוחותיו מבקעת כינרות לאזור משמר-הירדן. הפעם תקפו הסורים בשתי זרועות שחצו את הירדן מצפון ומדרום למושבה, בחיפוי הרעשה קצרה. המושבה כותרה מכל עבריה. התפתח קרב עז, וגם הפעם היו לסורים אבידות רבות. בשעה 16.00 פתחה הארטילריה של צה"ל בהפגזה על ריכוזי האוייב, ועד מהרה החלה מנוסה כללית. בקרב נפל אחד ממגיני המושבה ורבים נפצעו. עם חשכה הגיעה פלוגת תגבורת מחטיבה 9, אך היא עזבה את המושבה בליל 8-7 ביוני. מייד לאחר מכן הגיע כוח תגבורת אחר, אך גם זה עזב בליל 9-8 ביוני. תושבי המושבה טענו כי מפקדת האזור מקפחת אותם בשל השתיכותם הפוליטית למפלגה הרוויזיוניסטית וקשריהם עם האצ"ל.
ב-10 ביוני נפתחה ההתקפה המכרעת, לאחר שבמשך הלילה כותרה המושבה. בהתקפה השתתף כוח שכלל כחטיבת חי"ר ו-8 טנקים. מרביתו עקף את משמר-הירדן ופנה לעבר מחניים. כוח אוייב הצליח לחדור לבתים שבמזרח המושבה, ומשלב זה החלו קרבות נואשים על כל בית וחדר, שהתפתחו לכדי קרבות פנים אל פנים. עד לשעות אחר-הצהריים נכבשה מרבית המושבה, פרט לכמה עמדות שאנשיהן הוסיפו להתגונן. בעמדה הקיצונית שפנתה לבית-המכס הסורי החזיק מעמד לוחם צעיר רוני שסקין עד חשכה לבדו, ואחר הצליח לחמוק. מרבית המגינים נהרגו או נפלו בשבי.
התקדמות הסורים לעבר מחניים נבלמה בקרבות מרים אך כל נסיונותיו של צה"ל לעקרם מראש הגשר שביססו במשמר-הירדן לא עלו יפה.

מתוך הספר "בעקבות לוחמים"
מאת ההיסטוריון אריה יצחקי.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה