תפריט נגישות

סרן אבשלום דינוביץ ז"ל

אבשלום דינוביץ
בן 37 בנפלו
בן בתיה וחיים-ברוך
נולד בפתח תקוה
בתרע"ה, 1911
שרת בחטיבת אלכסנדרוני (חי"ש), הגנה
נפל בקרב
בי"א בתמוז תש"ח, 18/7/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: מגדל צדק
באזור מרכז הארץ והשפלה
מקום קבורה: פתח תקוה - סגולה
הותיר: אשה ושלושה ילדים

קורות חיים

בן חיים-ברוך ובתיה. נולד ב-1911 בפתח-תקוה. דור שלישי למיסדי פתח-תקוה (סבו, ר' מרדכי דינוביץ, עלה ארצה עם משפחתו בתרמ"ב). למד בבית-הספר בפתח-תקוה ומנעוריו קשור היה לעבודת-האדמה ועבד בכל העבודות החקלאיות בנחלתו. היה גם עסקן במוסדות חקלאיים. בימי שקט יחסי שמר לילות רבים על המושבה, ומלבד מעטים לא ידע על כך איש. בהתגבר פעולות האיבה עשה לילות כימים למען בטחון המושבה. השתתף באופן פעיל ב"הגנה" ותפס בה עמדה חשובה עוד בהיותו בן עשרים. בנוטרות היה פעיל בדרגת סרג'נט במשך ארבע שנים. עיקר תפקידו - הקשר עם ערביי הסביבה שהכירוהו וכיבדוהו.

תמיד שמרו על יחסים טובים עם פתח-תקוה, אך בגידתם בשעת מלחמת-השחרור שלנו המריצה אותו להילחם בהם. אם כי לא היה חייב-גיוס, התנדב ללחום את מלחמת-השחרור והועלה לדרגת מ"פ.

שתקן ורציני עם זה - פניו מאירות; זריז ובעל כושר-פעולה רב, בז למורך-לב, ואולם לחייליו דאג כאב לבניו.

בהזדמנו לגוש תל-מונד וראה פרדסים יהודים נשחתים בידי ערבים - פרץ יחידי לתוך כפר ערבי ובכלי אוטומטי עשה שמות בבוזזים והשליט לזמן-מה שקט בכל הסביבה. לפני הפעולות בחזית וילהלמה וסביבתה נודע באחד ממעשיו הנועזים: חדר בראש שני סיירים מתנדבים דרך קוי-המגן הערביים, 15 ק"מ בעורף האויב, והביאו ידיעות אסטרטגיות חשובות שסייעו לכיבוש הנקודה על-ידי כוחותינו. יום לפני מותו כתב לאשתו ולילדיו: "לא יכולתי לבוא לראותכם בראותי את נאמנות חיילי ומסירותם - הם משפחתי כיום". למחרת פרצה התקפה נגדית והעיראקים הסתערו בתותחים על מגדל-צדק, אבל נהדפו. אבשלום נפגש עם מפקד האויב פנים אל פנים במרחק 15 מטר. כעבור כמה שעות נפל במגדל-צדק בי"א בתמוז תש"ח (18.7.1948). למחרת היום הובא למנוחת-עולמים בבית-הקברות בפתח-תקוה. הניח אשה ושלושה ילדים.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה