תפריט נגישות

טוראי מנחם שיבר ז"ל

מנחם שיבר
בן 25 בנפלו
בן הדסה ויחזקאל
נולד ברומניה
בי"ד באייר תרפ"ג, 3/4/1923
שרת בחיל השריון חט' 14, גד' 79, הגנה
נפל בקרב
בכ"ו בתשרי תש"ט, 29/10/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: גוש חלב
באזור הגליל
מקום קבורה: ראש פינה

קורות חיים

מנחם, בן יחזקאל והדסה, נולד ב-3.4.1923 למשפחה ציונית בדורנא-ואטרה אשר בגבול רומניה וגליציה. שם למד בבית אביו השוחט ומילדותו חלם על עליה לארץ. עם פלישת הנאצים יצא לדרך-נדודים. המשפחה הוגלתה לטרנסדניסטריה. סבלה רעב ומחסור ושם מתו עליו אביו ואמו. מנחם עם אחותו הצליחו לחזור מגלותם, שבורים ורצוצים. ובשנת 1944 התגייס לצבא האדום. עבר את הרי אוראל והשתתף במסע הנצחון מסטלינגרד ועד ברלין. בשנת 1945 השתחרר מהצבא. בא לפולין, הצטרף לתנועה החלוצית וקיבל הכשרתו בקיבוץ "דרור" שבגלייויץ. כשעבר הקיבוץ לגרמניה ישבו במחנה בין 5 אלפים יהודים. ומנחם היה בו בא-כוח הועד וחבר מזכירות הקיבוץ. בדרך בלתי-לגלית הגיע לאיטליה ומשם העפיל עם 700 מעפילים באניה "האומות המאוחדות" ועלה בחוף נהריה.

בארץ בחר בדרך החלוצית. עבד זמן-מה ביגור ואחרי-כן הצטרף לגרעין של גולי קפריסין במשק גבעת-השלושה. אהב את העבודה והטבע ורצה להשכיח בעמלו את העבר רב-הסיוט. עם הגיוס הראשון הלך למערכה ונמצא תמיד בקו הראשון של החזית. לחם בין שורות "שועלי שמשון". עם חיל-השריון בקרבות הקשים בגזרת לטרון.

היה בצפת ונכנס במשורין הראשון לנצרת. חביב היה על חברי פלוגתו בשל פשטותו, כנותו ונועם הליכותיו. לא הרבה לספר על קורותיו בקרב וחלם תמיד על הנצחון שיבוא. נפל ביום 29.10.1948 בקרבות עם חיל קאוקג'י, עם כיבוש גוש-חלב ההיסטורית. בו ביום נקבר בראש-פינה.

בן 25 בנפלו.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה