תפריט נגישות

סגן לירז רז טיטו ז"ל

מהלך הקרב


נכתב על סמך שיחות של רפי וריקי טיטו עם חלק מן החיילים ששהו בשטח באותו לילה ארור וכן על תחקיר פיקוד צפון כפי שהועבר למשפחות.
לחימתו העיקשת של צה"ל בלבנון ידעה פנים רבות, אינספור שיטות לחימה הופעלו בגזרה על מנת לשמור על ביטחון התושבים בצפון הארץ.
פעולות יזומות היו מאז ומתמיד חלק חשוב ומרכזי בכל נפח הפעילות הכוללת שהפעיל צה"ל לאורך השנים. כחלק מאותה פעילות מבצעית נדרש מצה"ל להשתתף במארבים על מנת לפגוע במחבלים ובנתיבי היציאה שלהם לפיגועים.
ארבעה חודשים התאמנו חיילי סיירת הצנחנים יחד עם קציני הנדסה למבצע יזום שנקרא "צמצום טווח". מטרת הכוח הייתה להגיע לבסיס יציאה של מחבלים סמוך לכפרים מיידון ומשערה. ההכנה כללה אימונים באזורים שונים בארץ ורק לאחר שרכשו מיומנות אושר המבצע ע"י דרגים גבוהים בצה"ל לרבות שר הביטחון.

בתאריך ה- 22 בפברואר 1999 יצא כוח של 27 לוחמי סיירת צנחנים בצוותא עם שני קציני הנדסה קרבית למבצעים מיוחדים. אחד מהם היה סגן לירז טיטו. הכוח תודרך אישית ע"י אלוף פיקוד צפון דאז האלוף גבי אשכנזי ומפקד היק"ל תא"ל ארז גרשטיין ז"ל.
הכח היה אמור לפעול באזור ג'בל קלעת ג'בור שבגזרה המזרחית של דרום לבנון מצפון לקו האדום. בשעה 20:20 יצאו הלוחמים ממוצב צד"ל שברצועת הביטחון ונערך למשימתו. לוחמי הסיירת נעו בדריכות כשהם קשובים לרעשים חריגים. במהלך התנועה, זיהו מס' חיילים תנועות חשודות והבזק אור ("נצנוץ"), רק לאחר דיווח לחמ"ל ובדיקת השטח באמצעים טכנולוגיים "ייעודיים" שלא העלו דבר, ניתן אישור לנוע קדימה. בשעה 00:30 לערך, הגיע הכח לנק' פתיחה כשלושה עד ארבעה ק"מ בתוך לבנון.
ולראשונה הוא מתפצל עפ"י החלטת רס"ן איתן בלחסן מפקד הכח. החוליה הקדמית שכללה את בלחסן ולירז ומס' לוחמים החלו לנו קדימה לשיא גובה על מנת לבדוק את השטח. השטח בו מתבצע המבצע הוא שטח סבוך ומסולע המגביל את שדה הראייה למטרים ספורים.מעט אחרי חצות מגיע הכוח לאזור העמדות.
תוך כדי בדיקה איתן ולירז ירדו משיא הגובה על מנת לוודא שהשטח אכן בטוח להתפרסות שאר הלוחמים. בדיוק באותה נק' זמן 00:30 נפתחה אש מנשק אוטומטי מטווח קצר (כמטר) , ממכת האש הראשונה נפגעו איתן ,ולירז. סגן דוד גרנית שהיה מאחור פתח בירי תגובה ותוך כדי כך הוא נפצע. בעודו פצוע הזעיק את החיילים האחרים והורה לפנות את איתן ולירז שנהרגו. גרנית מת מפצעיו לאחר מכן. מכאן ואילך התנהל קרב קשה עם המחבלים שתוצאתו חמישה חיילים פצועים.
המחבלים הצליחו לחמוק בחסות הבולדרים ושעת הלילה. תהליך הפינוי של הכח ארך שעות וכלל מסוקי סער יחד עם שני מסוקי אפצ'י שעסקו בנטרול מקורות הירי ובחיפוי על תהליך החילוץ.
סגן דוד גרנית קיבל צל"ש מאלוף הפיקוד לאחר מותו על האומץ שגילה במהלך הקרב וניהולו גם לאחר פציעתו.
באותה היתקלות בין חיילי צה"ל לבין מחבלי החיזבאללה נהרגו רס"ן איתן בלחסן ז"ל, סגן לירז טיטו ז"ל וסגן דויד גרנית ז"ל וחמישה לוחמים נוספים נפצעו.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה