תפריט נגישות

רב"ט יאיר "יאיר'קה" רזניק ז"ל

מפרי עטו

מכתב - 27.1.48

גבעת השלשה, 27.1.48

לד.
...מן הדין הוא שאדם החי בקיבוץ יחיה בתוך החברה הגדולה הזו, ויהיה "חיה" חברותית, כמו שאומרים. אך אני שמתי לב, וחושב שגם את כמוני, שבקיבוץ בתוך החברה הגדולה נוצרות חברות יותר קטנות ואפילו אלה מתחלקות. זה יכול להיות חוג ידידים, יכולים להיות אנשי מפלגה אחת. אולם כשהנוער מהוה חוג כזה, הרי מן הדין שזו תהיה חברה ממש, ולדעתי בלי שהדבר יפגע בקיבוץ בכלל, צריך הנוער להוות חברה בפני עצמה, ובחברה זו להיות דוגמא לכל, ולא רק באידיאלים, אלא גם בהגשמתם של אלה. הוא צריך להיות אקטיבי, לא לשקוט על שמריו, מעמיק, לומד, חוקר ומתלבט. וזו לדעתי, נקודה חשובה מאוד. יסודה הוא במה שאמרתי קודם, בשטחיות, בחוסר האפשרות להעמיק בתפיסת הענינים. וחשוב כל דבר כפשוט.
יש לחקור את הדבר מיסודו, ואולי מתפשט אני במקצת, אך שוב השטחיות, הרי היא באה מתוך החינוך. ובחינוך זה שאנו מקבלים בבית הספר ובחיי יום יום, מגישים לנו הכל לפה, בלי כל מאמץ מחשבתי. הגעתי לזה, ד., אחרי 12 שנות למוד וחבל, כי אחרת היה זה מועיל לי יותר.
ואחזור אל מה שדיברתי בתחילה. על הנוער ליצור חברה, או חוג בתוך הקיבוץ, שמטרתו תהיה בראש וראשונה לימוד בעיות שונות בקיבוץ ומחוצה לו, להביא את הנוער לידי כך שיתענין במה שנעשה סביבו, שלא יצטמצם בפינג'אן ובקפה, וגם לא בלבד בבעיות משקיות (שכבודן במקומן מונח). ומה שעוד חשוב, על חברה זו יהיה לשנות לאט לאט את פני הקיבוץ לטובה, ובראש וראשונה לראות דוגמא ממנה עצמה. אינני יודע בדיוק באיזו דרך, אולם גם את כושר הבטוי יש לחזק, למען יאפשר הדבר לנער עצמו לבטא את מה שהוא חושב.
...אומר לך את האמת, ד., אינני יכול כבר לשבת בבית, בזמן שהכל יוצאים מהבית והולכים ל"חזית", כפי שקוראים לזה, צריך אתה לשבת, לחלוב את פרותיך המסכנות ובזה לקיים את החזית. לכאורה, יודע אני את טענות הנגד, יש לקיים את הכלכלה גם בתנאים קשים אלה. אולם האלה הן התשובות שישקיטו את המצפון? אני אומר את זה מפני שיודע אני שהתקופה איננה נותנת מקום לסנטימנטים ולרגשות בקשר למלחמה. ישנן פקודות ואותן יש למלא, אך אינך יכול להחניק סנטימנטים אלה...
שלך יאיר

מתוך "יאיר" - חוברת לזכרו, בהוצאת גבעת השלושה, טבת תש"י

מידע נוסף נמצא בתא הנופל בחדר ההנצחה שבבית הפלמ"ח.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה