תפריט נגישות

רב"ט יהודה מרדכי מוטי פוירשטין ז"ל

מפרי עטו של מוטי פוירשטיין ז"ל

מכתב אחרון ממוטי ז"ל על ענין "ימים נוראים"

צילום מסידורו - הקטע "אשמנו"
אלבום תמונות

שלום לך ש'!

אמנם עבר קצת זמן מאז שכתבתי לך לאחרונה, אבל מאחר וכבר קיבלתי ממך מכתב, ועוד ביקשת דבר שאין ביכולתי לסרב לו - דהיינו לכתוב לך קצת דברי תורה - אז אני עושה זאת, שכן יש מאמר חז"ל "אם למדת תורה הרבה אל תחזיק טובה לעצמך כי לכך נוצרת".
אמנם עדיין לא הספקתי ללמוד תורה הרבה כדי שאוכל כבר לתת לאחרים, אבל בכל אופן אנסה, ואני מקוה שתלמדי ותהני מכך.
מובא בגמ' יומא דף פ"ו עמ' ב' "גדולה תשובה שמביאה גאולה" שנאמר "ובא לציון גואל, ולשבי פשע ביעקב". מאי טעמא (מה הטעם) "ובא לציון גואל", משום "ולשבי פשע ביעקב". אמר ר' יונתן, גדולה תשובה שמביאה גאולה לעולם שנא' "שמרו משפט ועשו צדקה כי קרובה ישועתי לבא וצדקתי להגלות". ולכאורה איך מגיעה הגאולה ע"י התשובה דוקא, ולא ע"י שאר מצוות או מעשים טובים? מסביר המהר"ל מפראג בספרו "נתיבות עולם" בנתיב התשובה כך: כשאדם חוזר בתשובה, בפעולתו הוא נבדל מהיצר (יצר הרע) ויוצא משעבודו של יצר הרע שנקרא מלך זקן וכסיל - למה נקרא שמו מלך - משום שהכל משועבדים לו. ומתוך כך שהאדם יוצא מהשעבוד לחרות הוא גורם לכך שישראל יצאו לחירות משעבוד האומות המושלים בהם (בכמה מקומות בעולם), כיון שהאומות הם מעין היצר הרע של האדם כיון שהם גורמים לו לחטוא (ומי כמונו יודע על המצב כיום בגלות שהנוער מושפע מהגויים), ומסיבה זו יוצאים העבדים לחרות ביום הכיפורים ביובל, כדי שגאולת הגוף שלהם וגאולת הנפש יהיו ביחד. ואיך מתגברים על יצר הרע - ע"י לימוד והתמדה ביראת השם, כפי שמובא בגמרא "אם פגע בך רשע זה, משכהו לבית-המדרש" ושם כבר אין לו את האפשרות לפעול ולהשפיע בכוחות רעים, כיון שבאים כנגדו הכוחות הטובים ממנו - כוחות התורה.
עוד נאמר שם בגמ'... אמר ליה' ג' חלוקי כפרה, ותשובה עם כל אחד ואחד. דהיינו עבר אדם על מצות לא תעשה ועשה תשובה. תשובה תולה ועומד ויוה"כ מכפר. עבר אדם על עבירה שמחייבת אותו עונש כרת (מיתה בידי שמים) או עונש בית דין (סקילה, שריפה, הרג או חנק) ועשה תשובה - תשובה ויוה"כ תולים ועומדים - אבל רק יסורים ממרקים את העוון. אבל מי שיש בידו חילול ה' - תשובה, יוה"כ ויסורים תולים - אבל רק מיתה מכפרת. ומסביר המהר"ל שם בפרק ג' את הענין כך. כשעוברים על מצוות לא תעשה - לא רק שלא עושים את המצוות, אלא גם שמחסרים. כלומר - מצוות עשה מטרתם לקרב את האדם עוד להקב"ה - ובכך שבטל מצות עשה, לא התקרב לקב"ה ולכן תשובה מכפרת. לעומת זאת מצות לא תעשה - לא רק שלא מוסיף, אלא גם פוחת, ומתרחק ממדרגתו שהיה בה קודם ולכן יום הכיפורים מכפר לגמרי.
כשעובר על מצוה שמחויב עליה בכרת ומיתת בי"ד. יש בו כבר חוסר מסויים באישיותו שהוא ממש התרחק מה' יתברך - ולכן רק היסורים ממרקים חטאו, כיון שאמרו שמי שיש לו יסורים חייו אינם חיים, אבל כאשר עבר בחלול ה' - גורם לכך ששמו של הקב"ה אשר מראה על מציאותו וגדלותו מתחלל - ולכן לא ראוי לו שום עונש, רק שלא יהיה בעולם ובמציאות. כי כל הבריאה שברא הקב"ה את העולם לגלות כבודו, מציאותו, דרכיו ורצונו - ובכך שמחלל שם ה' לא מבצע את יעודו.
עוד אזכיר את הגמרא בראש השנה דף י"ז - על בלוריא הגיורת ששאלה על הסתירה כתוב "אשר לא ישא פנים", וכתוב "ישא ה' פניו אליך". והסבירו לה בדרך המשל. משל לאדם שנשבע לחבירו, לשלם לו כסף, בחיי המלך. כאשר הגיע המועד, ולא יכול לשלם, אמר לו המלך: מצידי אני מוותר - לך פייס את חברך. כך בעוונות בין אדם למקום - "ישא ה' פניו אליך", ובעוונות שבין אדם לחבירו אין יום הכיפורים מכפר עד שיפייס את חבירו ועל זה נאמר "אשר לא ישא פנים".
טוב, עוד קצת חויות, אז להראות לך בהקשר למה שכתבתי שאנחנו נמצאים עוד קצת בשעבוד מלכויות, אספר לך שביום השני של ראש השנה חל גם הרמאדן לערבים. אז ליהודים אסור יהיה להתפלל אלא עד שעה 8, וגם אסור יהיה לתקוע בשופר, בעוד שלערבים יהיה מותר להתפלל כל היום. ובטח גם קראת בעיתון על המשפט שהיה צריך להתקיים ל-4 חבר'ה מהישיבה + הרב לוינגר ביחס לתפילה שהתקיימה בתשעה באב. כך שאנחנו עוד נמצאים קצת בשעבוד הגויים. טוב, שרה, אאחל לך עוד לשנה החדשה שכל משאלותייך ותקוותייך מהשנה החדשה יתקיימו ויתגשמו ברצון ה' יתברך, ובכך כללתי את כל האיחולים.

כתיבה וחתימה טובה
מוטי

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה