תפריט נגישות

סגן מרדכי "מוטקה" דגי הרינג ז"ל

מפרי עטו

על המכתבים

"יוכבד! התוכלי להגיד לי מה זאת האבה?"

מעל חמישים ואחת שנים עברו מאז נפל מוטקה בקרבות על הקסטל.
רבים שואלים, מה פתאום חוברת עכשיו אחרי זמן רב כל כך? שאלה טובה. התשובה מאוד פשוטה. עד לפני כשנתיים אני בכלל לא ידעתי על הימצאותם וקיומם של מכתבים אלה. מכתבים אלה של מוטקה נכתבו בשנים 1938-1940 והוא אז ילד מתבגר בגיל 13-15 (יליד שנת 1925) אני הייתי באותו שנים, חברה בקיבוץ חפציבה שבעמק יזרעאל. גילי היה אז 18-20 (אני ילידת 1920) בסך הכל היתה זו תכתובת בין שני ילדים המחפשים את דרכם בסבך החיים. לא היה לי כל רמז או מושג כלשהו, במשך כל השנים, שמהתכתבות זו נשתמרו מכתבים ממוטקה אלי.
לפני כשלוש שנים נפטרה אחותי שושנה סגל. כל זמן ששושנה היתה בחיים, ריכזה היא את כל החומר והעיסוקים הקשורים לנפילתו והנצחתו של מוטקה. לאחר פטירתה הועבר כל החומר הקשור למוטקה אלי לפי בקשתה. זמן מה, היה מונח תיק זה מבלי שיכולתי להביא את עצמי לעבור עליו ביסודיות. וביום בהיר אחד גמלה בלבי ההחלטה לאסוף את עצמי ולעבור ביסודיות על החומר.
באותו ערב ישבתי שעות ארוכות אל תוך הלילה וקראתי את המכתבים של מוטקה מלה במלה, מתאמצת לפענח את הכתוב, כי הדפים הצהיבו והתישנו בגלל הזמן הרב שעבר מאז נכתבו (מעל לשישים שנה!) אני חייבת לומר, החוויה היתה מהממת. במשך ימים ולילות אני נשמתי מוטקה, אכלתי מוטקה, ישנתי מוטקה. הוא ליווה אותי על כל צעד ושעל. לא מוטקה גיבור מלחמת העצמאות, אלא מוטקה האח.
הילד המתבגר הפונה ומבקש מאחותו ה'גדולה' לעזור לו לנווט את חייו בדרכו לבגרות. משפטים כמו: "יוכבד! התוכלי להגיד לי מה זאת האבה?" עם שגיאות הכתיב הטיפוסיות לבני הארץ, לא מניחים לי עד היום. ואז גמלה בלבי ההחלטה להפוך מכתבים אלה לחוברת הנצחה למוטקה ולכל בני משפחתנו לדורותיהם.
אני מאוד רוצה, שחוברת זו תבליט את הפן האישי והפרטי, הפן של הילד מוטקה, על כל התלבטויותיו. ולאו דוקא חוברת הנצחה נוספת לגיבורים שלנו. זו הסיבה שחשבתי, שטוב יהיה לפרסם את המכתבים ככתבם וכלשונם. מכתבים אלו נכתבו מתוך מצוקה יומיומית בהוויתו של הילד מוטקה. מדהים לקרוא באיזו מידה הוא מודע לבעיותיו עם הוריו, אחיו וכמובן חברתו והתלבטויותיו על דרכו העתידית בחיים. צורת כתיבתו הישירה, גלוית הלב התמימות והרצינות התהומית מדהימים במידה כזו עד שבא לך לבכות.
שלושה חדשים לאחר נישואיו לאותה אהבת ילדים מופלאה, נפל מוטקה.

מתוך 'מכתבים ממוטקה חוברת זכרון'. החוברת ומידע נוסף נמצאים בתא הנופל בחדר ההנצחה בבית הפלמ"ח.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה