תפריט נגישות

טוראי נפתלי פרידלנדר ז"ל

מכתבו של נפתלי ז"ל ליהושע ברוכי

אלבום תמונות

המכתב נכתב יום לפני ההתקפה הגדולה על טירת צבי שבה נפל נפתלי.
המכתב לא נשלח ליעדו ונמצא כיום בידי בנו יחיאל.

ב"ה טירת-צבי, 15.2.48
שלום רב לך יהושע לאי"ט
כבר מזמן רב רציתי לכתב לך , אבל זה באמת רק נשאר ברצון ולמעשה זה נדחה תמיד בגלל ענין אחר .
אני מקוה שתסלח לי כי יש לנו חוץ מעבודה הרבה תורנות. אני חושב שאינני צריך לפרט לך. תבין גם ככה אבל באמת לא נשאר הרבה זמן. את המזל טוב אשר מסרת דרך שרה קבלנו והנני מוסר לך אמנם מאוחר גם כן מזל טוב להולדת בתך. תדע רק שבני יחיאל גם שוכב במטה על יד מטתה של בתך רבקה. הם כנראה כבר מתידדים בגיל צעיר. אינני יודע אם קבלת את שני המכתבים אשר שלחתי לך עוד לפרג. מהענין עם הג'וינט לא יצא שום דבר הם סרבו לשלם.
ההורים שלי עוד בהונגריה כי הדרכיות שלהם לא היו אז מסודרות. אני הארכתי להם את הסרטיפיקטים והם כנראה יעלו בחודש הבא. אני גם כתבתי לך אז בקשר לחשבון הכסף אשר החזקתי אצלך, מגיעים לי מזה עוד 20 לא"י. והנני מבקש ממך שתקח את זה לתשומת לבך ותנסה לסדר לי את הכסף בהקדם, כי הכסף הוא של אחי ובכל חודש יש לי לסדר בשבילו איזה חשבון אחר חוץ אם הורי יבואו אצטרך בכלל כל פרוטה.
ממצב המשק בודאי אין לי מה לחדש לך כי בודאי יש לך אינפורמציה יותר טובה. מהפלחה אין מה לקוות יותר ממה שהיה לפני שנה, חוץ אם המחירים יעלו בהרבה. כמות הגשם שירד עד עכשיו בערך 132 מ"מ. הגן מכניס השנה טוב מאד כי המחירים עלו בהרבה רק למזלנו הקטנו את הגן בהרבה. יש לציין שלבריכות דגים עוד לא היה פנצ'ר השנה ואם לא גנבו את הסחורה יש להניח לרווחים. בבית חרושת לא מיצרים עכשיו כמות גדולה כי בחוץ בערים לא שוחטים. אנחנו קונים כאן בהמות בסביבה חוץ מזה את הרזרוה של השומן צריך לחלק לזמן רב. אבל המחירים הם טובים מאד. השבוע הביאו סוף סוף את המכונה שחיכו לה כל כך הרבה זמן. זאת היא מכונה שמערבבת את החומר היא יכולה לערבב 60 ק"ג במשך 2 דקות. גם מכבש אוטומטי קבלנו השבוע יש רק לציין בזמן שהזמנו אותו הוא עלה 450 לא"י ועכשיו הוא עולה כבר 650 לא"י.
עכשיו עובדים הרבה בחצר עקרנו הרבה עצים במעין הקטן כבר אין זכר. גם את הערבות על יד בריכת האגירה וחלק מהשדרות עקרנו. לבית החרושת יהיה עכשיו מספיק לשנים. מהנהלת הרפת הודיעו השבוע בשמחה יתרה שהגיעו לשיא של 500 ליטר חלב ליום. שהתחילו לבנות רפת חדשה בודאי כבר שמעת אבל בינתיים לא ממשיכים בגלל חוסר מלט, רק השלט עדיין עומד. ללול סידרו השנה 8 מפטמות כדי לפטם את התרנגולות. יש לציין שבפעם הראשונה הוציאה המסגריה של טירת צבי איזה עבודה יותר גדולה לפועל. חוץ מזה אין הרבה חדשות.
הייתי רוצה שתכתוב לי גם מפעולתך.
שלום רב וכל טוב
נפתלי

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה