תפריט נגישות

צבי אשכנזי ז"ל

רשימות לזכרו

מדברי משה אטלס

אלבום תמונות

"עד היום קשה להשלים עם הרעיון שצבי איננו! מהגן ביה"ס, גימנסית אחד העם בפ"ת עד היותו למבוגר יום התגיסותו לפלמ"ח. הנה פרשת חיו הקצרים, רק אתמול קפץ מכיתה לכיתה הנה הוא הולך ביום גשם ילד חסון קומה גבוהה פנים אדומים מלאים חיים מצח גבוה אצילי עם פינות חדות תורשת משפחתית.
במכנסים קצרים, נראים שוקיים אדומים וחסונים בעוז ובמרץ משרך בבוץ. רץ הכפר סוחב את התיק עם הספרים בלי לאות בגשם השוטף - כולו אומר אמץ ובטחון
צבי הבן יחיד יקיר להורים חברי הכפר. בישן בטבעו.. עקשן לכל דבר. רצון כביר לאמונה חזקה בכוחותיך. צבי, שמך על שם סבך ז"ל חיים צבי אשכנזי אב"ד. לא רק השם ירשת מסבך אלא ההתמסרות. האני מאמין החזק! האהבה הגדולה להעם והקנאות בלי גבול להארץ ולגאולת ישראל.
זכורה לי השיחה האחרונה איתך: רציתי להשפיע עליך, היות שעודך צעיר, עוד לא חיב גיוס אולי כדאי שתדחה התגיסותך לפלמ"ח ואולי תשאר בכפר הפעולות הגנה. כי ידעתי צער הוריך! ואתה, צבי, בעוז ובתבונה הסברת לי, שעלינו לחנך את ההורים כי לא רק להם הילדים - הם שייכים להעם! ועליהם למלאות מצוות העם בלי חשבונות פרטיים שלהם ושל ההורים. בפרט כשהעם בסכנה. איזה ערך יש לצער הורים! נדהמתי ונסתמו כל טענותי התבישתי בפניך צבי! אני הזקן ואתה הצעיר ! אשרי העם שככה לו! מבורכים ההורים שחינכו אותך אשרי צור מחצבתך ממנו ינקת וגדלת והיית לבן חייל!!
איכה נפלו גיבורים כואב הלב גדול הצער בך בחר הגורל
קם העם באה הגאולה - קמה המדינה וישראל סבא עלם חמד צבא הגנה לישראל, הגבולות מדן ועד באר שבע והלאה - ואתה צבי לא זכית לכל זה !
אמנם, יש שלומים ונחומים, אבל כואב הלב וקשה להשלים למה גם אתה! עודך צעיר ורך בשנים אפילו לא חייב גיוס!!
שמך ודמותך לא ימוש מקרבנו לעדי עד
משה אטלס כפר סירקין

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה