תפריט נגישות

ד"ר זאב ולטר אלדן ז"ל

מבצע "חבית"

תוכנית המבצע

התבליט להנצחת מבצע "חבית"

תוכנית המבצע הוכנה על-ידי קצין המבצעים של האצ"ל עמיחי פאגלין ("גידי"), שהיה בעל כישורים טכניים מיוחדים וחוש המצאה מפותח. כדי להתגבר על הביצורים, המציא גידי ובנה מתקן ופצצה מיוחדת, שהורכבו על משאית ונועדו להפעלה מחוץ לגדר המשטרה. הפצצה נעשתה מגליל מתכת דמויי חבית, שאורכו יותר משני מטרים וקוטרו מטר ועשרים ס"מ. משני צדי הגליל הורכבו צמיגי טרקטור גדולים, שתפקידם בלימת הנפילה מעבר לגדר והקלת התנועה מן הגדר אל קיר הבניין. ה"חבית" מולאה בחומרי- נפץ מסוגים שונים, ובסך-הכל היו בה כחצי טון חומר נפץ.
המתקן הורכב על משאית מדגם "בדפורד". על המשאית התקין גידי מתקן-הטלה מיוחד, מעין קטפולטה עם שתי מגלשות, שתפקידו להטיל את פצצת החבית מעבר לגדר הגבוהה (ראה בתמונה). בתוך המשאית הותקנה ידית צמודה לכבל, שהוליך אל המתקן. על-ידי משיכה בו היה מוסט חלקו הקדמי של מתקן ההטלה והחבית היתה מתגלגלת אל היעד. כדי למנוע אפשרות של חזרת החבית לאחור מעוצמת הנפילה או כתוצאה מהתנגשות או תקלה, הותקנו ליד הצמיגים גלגלי שיניים, שאיפשרו את תנועת החבית רק בכיוון אחד בלבד - כיוון היעד. מכיוון שהיה חשש סביר שהשומרים יפתחו באש על המשאית, שוריין תא הנהג, החלונות כוסו בלוחות פלדה ובהם חריצי- ראייה. התקנתם איפשרה את ביצוע הפעולה גם תחת אש. הכשרת המשאית למבצע, שכללה את שיריון תא הנהג וצביעת הרכב, בוצעה בבית- מלאכה לצביעת רכב בתל-אביב. פצצת "החבית" הורכבה בבניין עזוב, באחד מפרברי בני-ברק. המתקן כוסה היטב בברזנט, והמשאית נראתה תמימה לחלוטין.תוכנית המבצע הוכנה על-ידי קצין המבצעים של האצ"ל עמיחי פאגלין ("גידי"), שהיה בעל כישורים טכניים מיוחדים וחוש המצאה מפותח. כדי להתגבר על הביצורים, המציא גידי ובנה מתקן ופצצה מיוחדת, שהורכבו על משאית ונועדו להפעלה מחוץ לגדר המשטרה. הפצצה נעשתה מגליל מתכת דמויי חבית, שאורכו יותר משני מטרים וקוטרו מטר ועשרים ס"מ. משני צדי הגליל הורכבו צמיגי טרקטור גדולים, שתפקידם בלימת הנפילה מעבר לגדר והקלת התנועה מן הגדר אל קיר הבניין. ה"חבית" מולאה בחומרי- נפץ מסוגים שונים, ובסך-הכל היו בה כחצי טון חומר נפץ.
המתקן הורכב על משאית מדגם "בדפורד". על המשאית התקין גידי מתקן-הטלה מיוחד, מעין קטפולטה עם שתי מגלשות, שתפקידו להטיל את פצצת החבית מעבר לגדר הגבוהה (ראה בתמונה). בתוך המשאית הותקנה ידית צמודה לכבל, שהוליך אל המתקן. על-ידי משיכה בו היה מוסט חלקו הקדמי של מתקן ההטלה והחבית היתה מתגלגלת אל היעד. כדי למנוע אפשרות של חזרת החבית לאחור מעוצמת הנפילה או כתוצאה מהתנגשות או תקלה, הותקנו ליד הצמיגים גלגלי שיניים, שאיפשרו את תנועת החבית רק בכיוון אחד בלבד - כיוון היעד. מכיוון שהיה חשש סביר שהשומרים יפתחו באש על המשאית, שוריין תא הנהג, החלונות כוסו בלוחות פלדה ובהם חריצי- ראייה. התקנתם איפשרה את ביצוע הפעולה גם תחת אש. הכשרת המשאית למבצע, שכללה את שיריון תא הנהג וצביעת הרכב, בוצעה בבית- מלאכה לצביעת רכב בתל-אביב. פצצת "החבית" הורכבה בבניין עזוב, באחד מפרברי בני-ברק. המתקן כוסה היטב בברזנט, והמשאית נראתה תמימה לחלוטין.

מתוך הספר "בעקבות לוחמים"
מאת ההיסטוריון אריה יצחקי.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה