תפריט נגישות

טוראי זאב וולודקה ברנשטיין ז"ל

מבצע "בן-עמי"

טיהור הגליל המערבי 1948\5\14
פעולותיה של חטיבת כרמלי לשחרור העיר חיפה באפריל 48 היוו בסיס לפעולות לשחרור הגליל המערבי המנותק, הנותר ללא כל אספקה וללא כל קשר עם הישובים האחרים.
כאשר מפנים הבריטים את מחנה סנט- ג'ין (כמה קילומטרים מצפון לעכו), נותרת עכו הערבית כמכשול בין חיפה ויישובי הגליל המערבי כשנהריה בראשם. במטרה ליצור רצף טריטוריאלי שלם בין הישובים היהודים באזור זה , לקראת סיום המנדט הבריטי בארץ - ובהתקרבות סכנות הפלישה של צבאות ערב הסדירים שהפכו ממשיות, גדודי החי"ר של חטיבת "כרמלי" יוצאים בנחישות רבה למבצע "בן-עמי".
במהלך המבצע יוצאת לדרכה שיירה לחיפה, עמוסת תגבורות של אספקה וחימוש שיגיעו לנהריה ומשם לחניתה ויחיעם, לפתור את מצוקת הישובים.
במבצע הם כובשים את משלטי עכו, א-זיב (אכזיב) ובצה (בצת) פורצים את המצור ההדוק על קיבוץ יחיעם ויישובי גוש חניתה (מצובה ואיילון), במטרה להשאיר דרך זו פתוחה גם לאחר גמר המבצע, ולאפשר תוואי דרך נוח ובטוח.
יומיים אח"כ, בכדי להשלים את כיבוש הגליל המערבי ומחשש כי כוח לבנוני פולש יבתר את גוש חניתה - ראש הנקרה ויגיע לעכו הערבית, יוצאות פלוגות החי"ר של החטיבה, בסיוע מרגמות, לתקוף את עכו ממזרח. הכוח כובש את בנין המשטרה ובית החולים, וגורם לכניעתה של עכו ב- 17 במאי 1948.
משה זליצקי (כרמל), מח"ט "כרמלי", שבראש כפוף, נכלא בשעתו ע"י הבריטים כאחד ממפקדי גדודי אסירי ההגנה בכלא עכו, קיבל כעת בראש מורם, את כניעת העיר הערבית למולו.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה