תפריט נגישות

רב"ט אברהם ויסר ז"ל

אברהם ויסר
בן 20 בנפלו
בן פרידה ודוד
נולד בפתח תקוה
בי"א באייר תרפ"א, 1/5/1928
שרת בפלמ"ח - חטיבת הראל הגדוד הרביעי - "הפורצים", חיל השריון
נפל בקרב
בכ"ב בניסן תש"ח, 29/4/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: ירושלים - קטמון
באזור ירושלים והסביבה
מקום קבורה: קיבוץ קרית ענבים

קורות חיים

ויסר אברהם בן דוד ופרידה נולד ב-1.5.28 בפתח תקוה. התחנך בבית ספר בית חינוך לילדי עובדים ע"ש "משה הס". בן 10 הצטרף לתנועת "הנוער העובד", ובגיל 14 סיים את לימודיו במחזור ג'.

עבר לחיי עבודה במוסך בפתח תקוה כדי לעזור להוריו במצבם הקשה. היה חבר פעיל בסניף המקומי של הנוער העובד (עם כמה מחבריו בסניף זה הצטרף להכשרה במסגרת עלית הנוער לחברת הנוער בקיבוץ "איילת השחר" בגליל העליון). נקלט יפה בעבודה ובזמן קצר רכש את לב מוריו וחבריו בשמחתו ועליזותו. אחרי שנתיים של חברת נוער התגייס ביחד עם חבריו להכשרה המגוייסת של הפלמ"ח בקיבוץ "גבת" בעמק יזרעאל.

בתחילת שנת 1946 בתקופת המאבק נגד השלטון הבריטי, השתתף בפעולות שונות של הפלמ"ח באיזור הצפון. ב-29.6.46 "בשבת השחורה" נאסר ע"י האנגלים ונכלא לזמן קצר במחנה המעצר בעתלית. כשנה אחרי הגיוס השתחרר מהפלמ"ח והיה מהמיסדים של קיבוץ "משאבים" הנמצא בהרצליה. היה כלול ברזרבה (המילואים) של הפלמ"ח. בפסח 1947 חזר והתנדב לשירות פעיל בפלי"ם. השתתף בקורס מס. 8 של מפקדי סירות בקיבוץ שדות ים. השתתף בפעולות של הורדת מעפילים והרבה לנדוד לרגל תפקידיו השונים.

עם פרוץ מלחמת השחרור עבר קורס מ"כ ואחרי סיום הקורס הצטרף אל יחידתו בקיבוץ "חולדה" לקראת מבצע נחשון.

השתתף במבצע "נחשון" מתחילתו לאורך כל מסלול המבצע תחת פקודו של רפאל איתן כמ"מ שלו, בפלוגה א' של אורי בן ארי, שרכשה לעצמה שם של "מלכת המסתערים" בתקופה מרה זו. אברהם היה הרב סמל הפלוגתי הראשון בפלמ"ח (קראו לזה אז - שליש פלוגתי), וזכור בין כל יתר המצבים כיצד הצעיד את הפלוגה לתוך ירושלים, ירודת המוראל, וכיצד היהודים, נוכח השירה האדירה שארגן, יצאו ממסתורם ובהתפעלות מלווה מחיאות כפיים שאגו:"הפלמ"ח הגיע - הפלמ"ח הגיע!" והמוראל בעיר הרקיע שחקים.

השתתף בקרב לשחרור קטמון, במנזר סן סימון. בהתקפת הנגד של הערבים, הבחין אברהם שהיה סגנו של "רפול", כי התחמושת הלכה ואזלה, וזחל במהירות אל המנזר להביא משם ארגזי פעולה נוספים.

הוא נפל במעבר בין הבית הקיצוני וחומת המנזר מאש מקלע ערבי שהיה ממוקם בקצהו הרחוק של הרחוב ב-29.4.1948.

נקבר בקרית ענבים, ב-3.5.1948.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה