תפריט נגישות

רב"ט ירון אשכנזי ז"ל

ירון אשכנזי
בן 20 בנפלו
בן אריאלה ואברהם
נולד בפתח תקוה
בח' באדר תשי"ג, 23/2/1953
התגייס ב-18.11.1971
שרת בנח''ל, חיל שריון ביסל"ש 63
נפל בקרב
בי' בתשרי תשל"ד, 6/10/1973
במלחמת יום הכיפורים
מקום נפילה: רמת הגולן
באזור רמת הגולן
מקום קבורה: פתח תקוה
חלקה: 2, שורה: 2, קבר: 32.
הותיר: הורים, אח ושתי אחיות

קורות חיים

ירון, בן אריאלה ואברהם, נולד ביום ח' באדר תשי"ג (23.2.1953), בפתח-תקווה. הוא למד בבית-הספר היסודי "לדוגמא" בשכונת מגוריו - נווה-עוז ואחרי-כן למד בבית-הספר התיכון "אחד העם" בפתח-תקווה. הוא סיים את לימודיו בבית-הספר התיכון "עין-השרון", שבקיבוץ עינת, ועמד בהצלחה בבחינות הבגרות.

ירון גדל וחונך לאהבת ארץ-ישראל ועם-ישראל. מעשיו ותכניותיו מעידים על שאיפתו לשלב את האהבה לארץ ולנופיה עם הרצון לעזור לאנשים ובעיקר, לצעירים הזקוקים לטיפול ולסעד. הוא היה חבר בתנועת "השומר הצעיר", שימש כמדריך בקן התנועה בפתח-תקווה והשתתף בפעילות החברתית, במסעות ובמחנות העבודה. יחד עם חבריו לגדוד "שומריה" בפתח-תקווה, הצטרף לגרעין "תדהר", שחבריו התעתדו להצטרף לקיבוץ דביר. ירון הרבה לצאת לסיורים ולטיולים בארץ. הוא הקדיש לטיולים אלה את כל זמנו הפנוי ואת חופשותיו ומעטים היו המקומות שלא ביקר בהם. ירון ביקש להקדיש את חייו לטיפול בנוער עבריין. לשם כך התעתד ללמוד קרימינולוגיה באוניברסיטת חיפה. הוא הרבה לקרוא ספרים העוסקים בדרכי הטיפול והשיקום של נוער עבריין, ביקר בבתי-סוהר ובחן מקרוב מה הגורמים המביאים נערים אל עולם הפשע. עבודת הגמר שלו, לצורך קבלת תעודת הבגרות, עסקה בנושא "הטיפול בנוער סוטה". בעבודה זו הביע כמה מרעיונותיו על הדרכים והשיטות שיש לנקוט לצורך שיקומו של העבריין הצעיר.

ירון גוייס לצה"ל במחצית נובמבר 1971 ויחד עם חבריו לגרעין "תדהר", הצטרף לנח"ל. הוא עשה בהכשרה חקלאית בקיבוץ דביר ועבר את מסלול האימונים של חיילי הנח"ל. כמו-כן השתתף בקורס למפעילי מקלעים כבדים. לפני שסיים את השירות הצבאי, הועבר לחיל השריון, הוכשר והוסמך כאיש צוות-טנק. בראש השנה תשל"ד, ימים ספורים לפני נפילתו בקרב, בהיותו בחופשה, יצא לסיור בגליל המערבי וביקר בנקרות שבראש-הנקרה. במלחמת יום הכיפורים השתתפה יחידתו בקרבות הבלימה וההבקעה נגד הסורים ברמת הגולן.

ביום י' בתשרי תשל"ד (6.10.1973), כשיצאה מחלקתו לחלץ את חיילי מוצב 111 בדרום רמת הגולן, נפגע הטנק שלו והוא נהרג. עד אז פעל בקור-רוח, במהירות וביעילות. הוא הובא למנוחת-עולמים בבית- העלמין בפתח-תקווה. השאיר אחריו הורים, אח ושתי אחיות. לאחר נופלו הועלה לדרגת רב-טוראי.

במכתב תנחומים למשפחה השכולה כתב מפקד היחידה: "בנכם, רב-טוראי ירון ז"ל, שירת ביחידתי כאיש צוות-טנק. ירון ז"ל עמד בגבורה, עם חבריו, לנוכח פני האויב הסורי". הוריו תרמו ספרים לזכרו לספרייה של אוניברסיטת חיפה. ספרים אלו עוסקים בתחום שירון שאף לעסוק בו- מדע הקרימינולוגיה.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה