תפריט נגישות

אתרי הנצחה

תגובות מדיניות לאחר הפעולה

אודות

אלבום תמונות

שם המבצע: גוליבר
תאריך: 13-14 בספטמבר 1956
אזור: ירדן
מטרה: כיבוש ופיצוץ משטרת ע'רנדל על יושביה
כוחות ומשימות: פלוגת מ"כים מגדוד 88 (פלוגת המ"כים של הנח"ל המוצנח) בפיקוד מ"פ, תשמיד את המאהל בוואדי ע'רנדל.
ארבע פלוגות מגדוד 890 נדרשו לביצוע הפשיטה על המשטרה.

רקע למבצע
בספטמבר 1956 רבו פגיעותיהם של מחבלים מירדן בתחבורה לאילת. ב-12 בספטמבר נרצחו 3 שומרים דרוזים ששמרו על ציוד קידוח-נפט בעין-עופרים.
עקבות הרוצחים הוליכו לכיוון משטרת ע'רנדל, המרוחקת ק"מ ספורים ממזרח לכביש הערבה, כ-70 ק"מ צפונית לאילת. לאותו כיוון הוליכו עקבותיהם של מחבלים גם במקרים קודמים. הוחלט לפגוע במשטרת ע'רנדל-בניין בטון בעל 4 צריחים בני 3 קומות, ולו חומה ו-3 בניינים קטנים.
במשטרה החזיקו שוטרים ואנשי משמר הלאומי של ירדן וכן רכבי-גמלים. בפקודת המבצע, שנקרא "גוליבר" (על שמו של הצנחן, יצחק בן מנחם, שנפל בפעולת כנרת), נקבע שיש לכבוש את המשטרה ולפוצצה, ולהתקיף גם בית-אבן סמוך ומאהל של המשמר הלאומי הירדני בחורשת ואדי ע'רנדל הסמוך. זו תהיה פשיטה לילית, והכוחות יוכלו להישאר בשטח-להשלמת המשימה-עד הבוקר. במקרה הצורך יוגש לכוח סיוע אווירי.
מהלך המבצע:
ב-13 בספטמבר, במהלך היום, נעו הכוחות ברכב בציר המרכזי (דרך הרמאן) והתרכזו בנחל ציחור. עם ערב, עזבו הכוחות את נחל ציחור, ונעו ברכב ללא אורות, עד לנקודה ממערב לע'רנדל, שם נעצרו. בשעה 21:00 בערך, יצאו משם הכוחות, ונעו בכוון המשטרה. כאן התפצלו הכוחות: פלוגת המ"כים של הנח"ל המוצנח, מגדוד 88 פנתה דרום מזרחה אל פתח וואדי ע'רנדל. פלוגה ב' מגדוד 890, המשיכה מזרחה. יתר הכוחות נעו צפונה, לעבר הכניסה למשטרה, שבצידו הדרומי של הבניין. בשעה 22:45 הגיע הכוח העיקרי למרחק של 100 עד 50 מטרים מגדר המשטרה ונערך שם. אומנם, דקות ספורות לפני פתיחת ההתקפה - נגלה הכוח לאויב, אך התנגדותו הייתה מעטה ביותר והצטמצמה לצריחים הצפוני-מערבי והדרומי בלבד. לאחר קרב קצר נכבש הבניין והאויב הושמד. אחדים ברחו דרך הפתח המערבי, שעל קיומו לא ידעו כוחותינו. עם גמר כיבושו של הבניין, פונו ההרוג ו-12 הפצועים בלנד-רובר ובמשאית שנמצאו במקום, ובניין המשטרה פוצץ על ידי חבלן הצנחנים ירמי ברדנוב. פלוגה ב', שיעדה היה הבית הבודד, נמצאה עדיין בתנועה, שעה שהכוח העיקרי נערך להתקפה. על החיילים נורו יריות אחדות מכוון אוהלי הבדווים שעל יד הבית. כדי לשתקם, פתחה הפלוגה באש. הבית עצמו נמצא ריק מאדם והוא פוצץ. כשהגיעה פלוגת המ"כים לפתח ואדי ע'רנדל, נתקלה ב-2 מקלעים משני הרכסים הסוגרים על הכניסה לוואדי. אלה היו משמרות קדמיים של מחלקת סיור מדברית, שחנתה בוואדי. הפלוגה הסתערה על הרכס הדרומי והאויב ברח. אך האש מן הרכס הצפוני הוסיפה לחסום לפלוגה את המעבר לוואדי. המ"פ החליט, איפוא, לתקוף גם את הרכס הצפוני, אך עוד לפני שעשה כן, קיבל פקודה לסגת כל הכוחות חזרו לגבול ב-14 לספטמבר בשעה 03:30.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה