תפריט נגישות

חנוך נבנהויז ז"ל

חנוך נבנהויז
בן 21 בנפלו
בן צפורה ומנחם
נולד בפולין
בב' בכסלו תרפ"ז, 8/11/1926
התגורר בדליה
שרת בפלמ"ח הגדוד הראשון - "העמק"
נפל בעת מילוי תפקידו
בב' בסיון תש"ז, 21/5/1947
בתקופת המאבק בשלטון הבריטי
מקום נפילה: קיבוץ דליה
הונצח בירושלים - הר הרצל, חלקת נעדרים
הותיר: הורים

קורות חיים

בן צפורה ומנחם. נולד בב' בכסלו תרפ"ז (8.11.1926) בצ'נסטוכוב שבפולין. בהיותו בן שמונה עשר חודשים עלתה המשפחה לארץ-ישראל. מיד עם בואם לארץ חלה חנוך קשה והוכנס לבית-חולים. הרופאים לא תלו תקוות רבות להחלמתו אך לאחר מאמצים מרובים הצליחו להצילו והוא שב לאיתנו.

ילדותו עברה בימי משבר כלכלי בארץ וחיי דחק במשפחה. לאחר שסיים את בית-הספר היסודי, בו התבלט כתלמיד שקדן שזכה לשבח מוריו, יצא לעבוד כדי לסייע בפרנסת המשפחה. גם כאן התגלה כעובד חרוץ המסור למלאכתו. אבל עבודתו ובעיותיו האישיות והמשפחתיות לא הסיחו את דעתו מבעיות הכלל.

הוא הצטרף לתנועת "השומר הצעיר" ובמרוצת הזמן נלווה לקבוצת בוגרי התנועה שעמדה להקים קומונה לחיות בה. אחר-כך החליט לעבור לקיבוץ, והצטרף ל"גרעין הארץ-ישראלי" בקיבוץ דליה.

היה לחנוך חזון של חיי שותפות ובמסגרת החברה, מימש אותו בחלומו. במעשי יום-יום נהג מנהג חסיד: "שלי-שלך שלך-שלך". גישה זו מצאה את ביטוייה באותם קטנות שדוקא רבים מתוכנו נכשלים בהן. ללא צרות-עין ראה את השימוש בחפציו בידי חברים רבים.

לימים הצטרף לפלמ"ח. רעיון הקוממיות היהודית והפועלית היה חדור בו ועל כן היה לחלוץ ולאיש ה"הגנה". היה צעיר חסון, מבטו גלוי וישיר, כולו שופע עליצות ובדיחות הדעת ועם זאת נוהג בכובד-ראש, בעיקר בענייני תנועתו. ביום ב' בסיוון תש"ז (21.5.1947), בעת מילוי תפקידו תוך כדי אימונים, נהרג. הניח הורים.

קיבוצו הנציח את זכרו בדף מיוחד.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה