תפריט נגישות

גדליהו גלר ז"ל

גדליהו גלר
בן 36 בנפלו
בן פרידה ואריה
נולד בפולין
בתרס"א, 1901
שרת בהגנה
נרצח על-ידי פורעים
בב' בניסן תרצ"ז, 14/3/1937
בתקופת המאורעות
מקום נפילה: יבנאל
באזור הגליל
מקום קבורה: יבנאל

קורות חיים

גדליהו גלר בן פרידה ואריה נולד בשנת 1901 למשפחת סוחרים אמידה ברוהטין שבגאליציה. בעודו נער נתייתם מאמו ואותו זמן נמצא אביו ברוסיה בין המוגלים בראשית מלחמת העולם הראשונה. הוא התחנך בבית סבו, שבו קיבל חינוך יהודי מסורתי ומאחי אמו ספג את הרוח הציונית. כשסיים את לימודיו בביה"ס העממי עבר גדליהו לבית אביו בסטאניסלבוב ושם הצטרף לתנועת הנוער "גורדוניה" והתבלט בה בפעילותו. כמו כן שימש מזכיר תנועת "החלוץ" במחוז סטאניסלבוב והיה נודד בכפרים למצוא מקומות הכשרה לחברי התנועה.

בשנת 1925 עלה מטעם תנועת "החלוץ" לארץ ישראל לאחר שהוטל עליו להקים קבוצת יוצאי גאליציה מחברי "גורדוניה". ואולם הנסיון לא הצליח וגדליהו חזר לגולה מסיבות משפחתיות. הוא לא הפסיק לטפל באירגון קבוצת "גורדוניה" גם שם ולאחר זמן מה הועבר ע"י התנועה לפולין, שם שהה בשליחות במשך שנה. בשובו ארצה, טיפל בהקמת אירגון למושב עובדים "גורדון" ובכך הצליח. קבוצת "גורדוניה" הוקמה בעמק השבעה בפתח תקוה. התקופה היתה תקופת מחסור ויאוש וגדליהו עודד את רוח חבריו במצב רוחו העליז ובקלות-התגברותו, על אותם ימי רעב.

עם פרוץ מאורעות הדמים של שנת תרצ"ו פעל בשליחות "החלוץ" ברומניה ואז חזר מייד לארץ. זמן מה שימש מזכיר מועצת הפועלים בפרדס חנה ואחר כך הוטל עליו תפקיד מזכיר פועלי הגליל. הוא עשה הרבה לגיבוש ציבור פועלי הגליל התחתון ובמיוחד דאג לפעולות התרבות בנקודות המנותקות.

ביום ב' בניסן תרצ"ז (14.3.1937), בדרכו מבין גן ליבנאל עם שני חבריו משה זלמן בן ששון ויהודה אליוביץ, נורו השלושה מן המארב ונהרגו. גדליהו הובא למנוחות בבית הקברות של יבנאל. בן 36 בנפלו.

ביום השלושים להירצחם הונח היסוד למושב עובדים על שמם - "משמר השלושה", שהצטרף לאחר מכן ליבנאל; שמו הונצח בספרים "מאורעות תרצ"ו", "ההתיישבות בגליל התחתון", "ספר הבנים" לזכר חללי כפר סבא ו"בקעה זו ונערים אלו".

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה