תפריט נגישות

טוראי יוסף יוסקה גולדברג ז"ל

יוסף גולדברג
בן 24 בנפלו
בן ברטה ויצחק הלוי
נולד בפתח תקוה
בכ"ד באלול תרפ"ד, 23/9/1924
שרת בפלמ"ח - חטיבת הנגב
נפל בעת מילוי תפקידו
בי"ד באלול תש"ח, 18/9/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: דרך פ"ת-נתניה
באזור מרכז הארץ והשפלה
מקום קבורה: פתח תקוה - סגולה

קורות חיים

יוסף גולדברג בן יצחק הלוי וברטה. נולד בכ"ד באלול תרפ"ד בפתח תקוה. בן לבוני המושבה וותיקיה. מתלמידי בית-ספר פיק"א וגמנסיה "אחד העם". כחבר אגודת הספורט "מכבי אבשלום" התמסר לתרבות הגוף והצטיין במיוחד בענף השחייה, בו השיג גם שיאים ארציים ונעשה מורה לאחרים. ברדתו למים היה מראה את יכולת שריריו, גמישות גופו וכוח חתירה בכל סגנונות השיחה. זקוף גו היה, יפה תואר וישר-נפש.

הצטרף ל"הגנה". את מקום ספורט השחיה תפס הגיוס להגנת המולדת, באותה התמדה באותה מסירות ובאותה עקשנות. ובתקוף הבריטים את שפיים וגבעת חיים חש לעזרה בין ראשוני המגינים.

ביולי 1947, לפני פרוץ מלחמת העצמאות, ירד לנגב ועבד כמכונאי ראשי בבניית בריכות-המים בישובים החדשים.

עם הכרזת האו"ם והתחלת ההתקפות של הכנופיות הצטרף לפלוגות הפלמ"ח שלחמו בנגב. מדרגה של עובד רגיל במוסך עלה לתפקיד קצין-התחבורה במטה החטיבה, בזכות עבודתו המסורה שלא ידע בה לאות. ביומנו מספר יוסף על אחד מימי ההפגזה הקשים של ניר-עם. בשעות הלילה תיקן את המחפר וחפר תעלות-הגנה רבות ובהאיר השחר עמד בהפגזה הקשה שניתכה על המשק. מתעלה לתעלה קפץ ונשא על ידיו פצועים, בראותו סביבו את המות וטובי חבריו נופלים בקרב.

ביומנו כתב יוסף:"...החברה רבוצים על הקרקע, אברמה'לה פולט: "נפצעתי בפעם השניה באותה רגל, הוי יוסקה - יוסקה יקר, בכל מקום אתה עוזר עוד ראיתיך לפני שנפצעתי, מה יהא בסופו של דבר?" תשובתי פשוטה: יהיה טוב אברהמ'לה, ועכשיו אשא אותך על ידי."

נהרג בעת מילוי תפקידו, זמן קצר לפני שעמד להקים בית, בתאונה בדרך פתח-תקוה - נתניה, ביום י"ד באלול תש"ח (18.9.1948) והובא למנוחות בבית הקברות בפתח-תקוה.

בן 24 בנפלו.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה