תפריט נגישות

סרן משה דובדבני וישנבסקי ז"ל

משה דובדבני
בן 34 בנפלו
בן הינדה וצבי
נולד בפולין
בתרע"ד, 1914
התגורר בפתח תקוה
שרת בחיל השריון חט' 7, הגנה
נפל בקרב
בט"ז בניסן תש"ח, 25/5/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: משטרת לטרון
באזור ירושלים והסביבה
מקום קבורה: ירושלים - הר הרצל
אזור: א, חלקה: 4, שורה: 1, קבר: 1.

קורות חיים

דובדבני (וישנבסקי) משה ("משה'ל"), בן צבי והינדה. נולד בשנת 1914 בגרודנה שבפולין. למד בבית ספר תיכון. היה בתנועת "השומר הצעיר" בפולין. בשנת 1928 עלה לארץ והתישב בפתח תקוה, שם עבד כצבע. כחבר ה"הגנה" בפתח תקוה הקדיש את כל שעות הפנאי לאימונים ועלה לתפקיד מדריך, חבר מסור ונאמן לעניני בטחון, תמיד עליז, גלוי לב ומוכן לעזור לזולת.

עם פרוץ מלחמת השחרור עזב את עבודתו, למרות היותו בעל אשה ושני ילדים, והתיצב לשירות פעיל. התמסר כולו לאימוני חברים והדרכתם למלחמה באויב. היה בין מיסדי בית הספר לקצינים בנתניה. עם פלישת האויב לגבולות הארץ התמנה למ"פ ויצא בראש גדוד להתקפה על האויב בגזרת לטרון וב-24.05.1948 נפגע בקרב באותו מקום.

דובדבני נפצע, אחד מחייליו, עולה חדש, ניסה לשאת אותו אל מחוץ לשדה הקרב, אבל דובדבני פקד עליו להשאיר אותו בשטח, ולסגת. החייל התעקש לקחת על גבו את מפקדו, אך דובדבני איים שיירה בו אם לא יעזוב ויציל את חייו. משה נפל בקרב. הוענקה לו אחרי מותו דרגת סרן ב- 29 ספט' 49.

מאז הקרב נחשב לחלל צה"ל שמקום קבורתו לא נודע. מצבה לזכרו הוקמה בבית-הקברות הצבאי שעל הר-הרצל בירושלים.

גופותיהם של משה דובדבני ואהרון טיקוצקי, נאספו כמה ימים אחרי הקרב, במהלך ניסיון נוסף לכיבוש של מצודת לטרון. הם נלקחו לתל-אביב, ואז הוחלט לקבור אותם כאלמונים.

בשנת תשמ"ח זוהתה גופתו, שהיתה קבורה, כאלמוני, בבית-הקברות בנחלת יצחק וביום כ"ט באייר תשנ"ח (25.5.1998) הוא הובא למנוחת-עולמים בבית-הקברות הצבאי בהר הרצל בירושלים.

דובדבני משה ז"ל הונצח ברחוב הממוקם בשכונת שעריה.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה