תפריט נגישות

טוראי יונה דבורסקי ז"ל

יונה דבורסקי
בן 20 בנפלו
בן סימה וחיים
נולד בפתח תקוה
בי"ג בטבת תרפ"ט, 26/12/1928
התגורר בכפר סירקין
שרת בפלמ"ח - חטיבת הנגב, חיל השריון מפח"ט 7
נפל בקרב
בב' בתמוז תש"ח, 9/7/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: משטרת עיראק סואידן
באזור השפלה הדרומית והנגב
מקום קבורה: גבעתיים - נחלת יצחק

קורות חיים

דבורסקי יונה בן חיים וסימה. נולד ביום 26.12.1928 בפתח-תקוה. כבן 10 יצא עם הוריו להתישבות בכפר-סירקין. הוא למד והתאמן בגדנ"ע בפתח תקוה. עבד במסגריה ואת שכרו מסר להוריו לפרעון החוב שרבץ על ביתם והשתדל לעזור להם בכל יכלתו, ואחרי העבודה היה נוסע לשיעורי השתלמות בבית-הספר המקצועי על שם מכס פיין בתל-אביב. אירגן את הילדים והנוער בקן "השומר הצעיר" בכפר-סירקין, הדריכם וחינכם לעבודה ולהגשמה ציונית. מיד אחרי התנפלות-הרצח הערבית על אוטובוס "אגד" בדרך ללוד התגייס עם קבוצת צעירים מהכפר לתפקידי הגנה והתקפה. בבקיאותו הרבה בטופוגרפיה של הסביבה, לרגל טיוליו מטעם בית-הספר והגדנ"ע, שימש בלילות מורה-דרך למשמרות חי"ש אל המחצבות שבמגדל-צדק והעבירם בתחום המשמרות הערבים.

צורף לאחד מגדודי חי"ש והצטיין בו בתפקידי נשק ומחסנאי ותבע לשתפו בפעולות קרביות. תנועת-הנוער השתדלה למען שחרורו ונענתה, כי עבודתו בתנועה היתה חיונית והכרחית. אך הוא הסתיר אפילו מהוריו את דבר השחרור שקיבל והוסיף לשרת בצבא. לדרישתו הועבר באפריל 1948 לאחד מגדודי הפלמ"ח וירד לנגב. השתתף בקרבות רבים באומץ ובמסירות ולקח חלק בהגנת נגבה.

עם סיום הפוגה א' התנדב ליחידת-חבלנים לפריצת הדרך למבצר משטרת עיראק א-סוידאן. ארבע גדרות פוצץ בהצלחה ובטיפולו בחמישית נפצע בצרור-כדורים ונפל ב-9.7.1948.

בדברי הספד לזכרו נאמר בין היתר:"סיפרת והורית לנו דרך חיים, דרך עמל ויצירה, דרך ההגשמה. הודות לך נתמלא קננו עליזות ורוח שומרית אמיתית. ייחלת לראות את עמלך בשל, את הדרכתך נושאת פרי, לכך לא זכית".

הועבר לנחלת-יצחק ב-23.1.1951 .

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה