תפריט נגישות

טוראי יעקב ויס ז"ל

קולה עוברת מיד ליד

אודות

בערב ה- 15.7 החליפה פלוגה ג' של גדוד 32 את פלוגה ב' של גדוד 33 במשלטי קולה. בגלל האיחור בחילופין לא הועברו המשלטים כיאות. "לא היתה שהות להכיר את השטח כיאות. מפקד הפלוגה העוזבת מסר למ"פ ג' כי הגזרה שקטה.
הפלוגה היתה חמושה בנשק פלוגתי, בתוספת רובה נ"ט בויס, שנלקח שלל במגדל-צדק יומיים קודם לכן.
השטח היה סלעי וקשה להתחפרות. האנשים היו עייפים ממבצע בתק בו עמדו עד לפני יומיים.
מפקד הפלוגה קיווה, כי בבוקר יוכלו לשפר את עמדותיהם.
עם עלות השחר הודיע מ"מ מס' 9, כי במרחק של כקילומטר ממזרח לו נראית תנועת צבא וקשה לזהותה בגלל ערפילי הבוקר והשמש המכה בעיני האנשים. הוכרז על מצב הכן בפלוגה.
לפתע החלה הפגזה על המוצב בו החזיקה מחלקה מס' 9 ועל כביש רמאללה. בטווח של 500 מ' מעמדות הפלוגה הופיעו שריוניות שפתחו באש תותחים על מוצב מחלקה מס' 9.
הטור המשורין של הצבא הירדני הסתער על מחלקה 9 ועל המשלט של מחלקה 10 תוך שימוש במסך עשן.
מחלקה 11, שהוותה עתודה חשה לעזרת מחלקה 9, אך נאלצה לסגת לאחר שלא יכלו לעמוד נגד השריוניות שהסבו למחלקה נפגעים רבים.
מחלקה 9 הוכרעה. יתר חיילי הפלוגה נסוגו.
עם נפילתה של קולה הוחזרה פלוגה ב' של גדוד 33, שהועמדה תחת פיקוד גדוד 32, וכן שתי מחלקות מפלוגה א' מגדוד 32, שחנו בראש-העין. על הכוח הוטל לתפוס עמדות ממערב למסילת-הברזל, מול קולה, כדי למנוע התקדמות נוספת של האויב. למחרת, בשעות אחר הצהרים נכבש הכפר, הסמוך לקולה- אל-מוזירע, ע"י פלוגה ב' מגדוד 33 בסיוע שני טנקים קלים, זחלים וארטילריה של חטיבה 8. לפנות בוקר הצטרפה פלוגה א' מגדוד 32 ושתי הפלוגות התבססו במשלטים ממזרח לכפר קולה שנמצא ריק. כח זה נאלץ לסגת לאחר התקפה כבדה של כח משורין ירדני ויצב קו עמדות חדש. לאחר שקולה הוצאה שוב מידי כוחותינו, יצא ב- 18.07, בשעה 01.00, כוח משימה לכיבוש הכפר. כוח המשימה מנה שתי פלוגות חי"ר: פלוגה ג' מגדוד 33 ופלוגה שניה, שהורכבה מחניכי קורס המ"כים החטיבתי; אליהם צורפה הפלוגה המסייעת של גדוד 33, פלוגת טנקים אחת וגונדת תותחי-שדה בני 75 מ"מ. האויב הרגיש בתכונה מבעוד יום ופינה את הכפר. פלוגה ג' התבססה על המשלט שממזרח לקולה; פלוגת המ"כים סרקה את הכפר מבלי למצוא בו שרידי אויב. בבוקר הצטרפו הטנקים לכוח; פלוגהג' נצמדה אליהם. נתפשו משלטים בעומק שטחי האויב לכיוון מזרח, כדי למנוע הפתעות בעתיד.
בקרבות אלה נפלו 29 לוחמים, רובם לוחמי מחלקה 9, בקרב הראשון.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה