תפריט נגישות

סמ"ר דניאל דני ואזה ז"ל

הפשיטה על האי גרין

סיכום

ביצוע הפשיטה הנועזת על האי גרין תבע שישה קורבנות. למרות האבידות והתקלות השונות שהן מטבעה של כל פעולה, הרי שלפשיטה על האי גרין שמור מקום כבוד כאחת מן הפעולות הצבאיות המזהירות שביצע צה"ל.
בהקשר לכך כתב לאחר הפעולה, תא"ל רפאל איתן, אז קצין צנחנים וחי"ר ראשי, שפיקד על הפעולה מן החוף: "...ביצוע הפשיטה על האי גרין היה יוצא דופן בהצלחתו הבלתי רגילה... אמנם הפשיטה על האי גרין עלתה לנו בשישה הרוגים, שזהו מחיר יקר, אך אין לשפוט מבצע על-פי אבדותיו... השלב ההתחלתי בוצע בצורה מצויינת ונוצל בו גם גורם ההפתעה במלואו. כוח המאחז הראשון הצליח להטות את המבצע כולו לטובתנו, למעלה מן המשוער... האבידות היו כבדות. גם אילו נהרג שם בחור אחד ויחיד, היתה האבידה קשה. לא ניתן לשים על כפות המאזניים את השפעת ותוצאות המבצע על המצרים ואת האבידות ששילמנו כמחיר למבצע... בפעולה זו השיג צה"ל הישג חשוב שאיננו רגעי... ההישג הוא בעצם המבצע, בו פילסנו דרך לשיטת לחימה חדשה, אשר הגבירה את בטחוננו... המצרים, בחלומותיהם האיומים ביותר, לא חלמו על פעולה נועזת מסוג זה... ערכה של הפעולה הזו לגבינו היא, שלמרות האבידות הכבדות, הופגנו בה יכולת ורמה היכולים לשמש לנו תמרור במשך שנים רבות...".

סא"ל זאב אלמוג:
"בפשיטה נוסו מספר אלמנטים מיוחדים במינם, אשר עמדו בהצלחה במבחן הפעולה. אלמנט מיוחד ולא קל, היה חבירת הכח המסתער עם הכוח השני שהגיע לאחר ההסתערות הראשונית, תוך כדי המשך הלחימה ושמירה על תנופתה. מנקודת ראייה ימית של יחידת הקומנדו הימי, בוצעו צעדים בלתי שגרתיים שהביאו למימוש הפעולה ולמיגור האוייב: 1) הבאת למעלה מ-40 לוחמים בדרך הים בשלושה כוחות, תוך שימוש בשחייה ובצלילה וזימונם המדוייק מבחינת עיתוי הזמן, תוך כדי שמירת גורם ההפתעה; 2) תנועה לאורך דרך ארוכה, תוך כדי נשיאת חגור הפשיטה, הנשק והתחמושת, וכן פירוק חגור הצלילה עוד מתחת למים, זאת כדי להימצא בכוננות מיידית להסתערות עם העלייה ליבשה. כל התהליך המורכב הזה התבצע באופן מושלם מתחת ולרגלי העמדות המצריות, אשר חייליהן היו בכוננות לאפשרות פשיטה. גילוי מוקדם של הכוח, עלול היה להביא להשמדתו המוחלטת, עקב נחיתותו ומיגבלותיו להיסתער.
צעד בלתי שגרתי נוסף היה הצבת חוליית הרתק על סלע מדרום לאי. כוח הרתק הגיע ליעדו באמצעים מיוחדים, שהבטיחו חדירה חשאית והתייצבות שקטה במקום, טרם הגעת הלוחמים מצפון לאי. תיאום כוח הרתק עם הכוח המסתער, תוך כדי מהלך הקרב, באופן שימנע פגיעה בלוחמים, היתה בעיה נוספת אשר נפתרה בהצלחה רבה במהלך הפעולה.
בעיה אחרת, קשה לא פחות, היתה הכשרת ציוד הלחימה, מערכות הקשר והחבלה לתנאי המים, באופן שיהיו כשירים לפעולה מיידית. גם בעייה זו עמדה במבחן הפעולה. תורת הלחימה של הקומנדו הימי, אשר עמדה במבחן פעולת האי גרין, הקנתה את גמישות התיכנון במבצע ואף איפשרה ניצול מרבי של הכוח למשימותיו המיוחדות, תוך יכולת ספיגה מהירה של אילתורים ושינויים שלא פגעו ברמה המקצועית של המבצע".
תא"ל רפאל איתן אמר בסיכום הפעולה ואף ציין לשבח את יחידת הקומנדו הימי: "ביחידה רוכז כוח אדם מצויין, אולי עילית הנוער במדינה. שנים רבות לא פעלה היחידה והיו אלה הימים שלפני מלחמת ששת הימים. בתור מח"ט, שיתפתי בפעולות יבשתיות שונות מספר אנשים מהיחידה, בה ראיתי פוטנציאל ממדרגה ראשונה. אחר מלחמת ששת הימים היו כלפי הקומנדו הימי היסוסים שונים, אך לוחמי היחידה התגברו על היסוסים אלה במספר פעולות קטנות שביצעו בהצלחה, טרם המבצע הגדול על האי גרין.
מקום של כבוד כבשה לה היחידה במבצע הגדול על האי גרין, והיחס אל היחידה השתנה מאז. כיום מטילים על היחידה משימות ללא כל היסוס ופיקפוק. סבור אני, שיחידת הקומנדו הימי הגיעה לרמה מבצעית גבוהה מאוד".

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה