תפריט נגישות

אליעזר גלזר לוטר ז"ל

פלמ"ח - ביצוע הפעולות

ביצוע הפעולות

ביום ה- 7.5.48 תפסה פלוגה מגדוד 51 את המשלטים שיועדו לה (בשייך-מוסא וכן המשלטים שבין חולדה ללטרון) וכוח של הגדוד פוצץ גשר על הכביש מאל-קובאב ללטרון. בליל ה- 8.5.48 נעשה ניסיון ראשון לכבוש את בית-מחסיר, אך הפעולה נדחתה, מחמת הקושי להעביר את ה'דויד'קה' אל השטח.
הגדוד החמישי תפס את המשלטים הצפוניים, מנווה-אילן ועד שער-הגיא. המשלטים 7 ו- 8, נתפסו, אך נדחתה תפיסתם של המשלטים 9 ו- 10, בשל פעילות הארטילריה של ‘צבא ההצלה’ בגיזרה.בלילה הבא ניסה הגדוד הרביעי שנית לעלות על משלט 16, אך נתקל בהתנגדות עזה של כוח ערבי שהתבסס במקום , ונאלץ לסגת.
הערבים הבחינו בריכוז הכוחות היהודיים ותגברו כוחם: מקומיים נהרו לבית-מחסיר וב- 10.5.48 הגיע לגיזרת לטרון דיר-איוב גדוד של ‘צבא ההצלה’, בפיקוד הגנרל העיראקי צלאח מהאדי, שהביא עימו סוללת תותחי 75 מ”מ ומחלקת שיריון. בימים הבאים נוסף אליו עוד גדוד שיריון ויחידת בדווים ירדנים, שהגיעה לאזור והתמקמה בדיר-איוב.
הכישלון בכיבוש בית-מחסיר עורר זעם במטכ"ל ומ"מ הרמטכ"ל ייגאל ידין ביקש להדיח את המג"ד טבנקין. התברר כי האבידות הקשות שנגרמו לגדוד הרביעי במבצע ‘יבוסי’ מנעו ממנו לחזור לכושר מבצעי גבוה. ידין הורה לחזור ולנסות לכבוש את בית-מחסיר ("בכל מחיר!") והמח"ט רבין תיגבר את הגדוד בפלוגה מהגדוד החמישי (בפיקוד יששכר ‘ישכה’ שדמי) וביחידת משוריינים.
בליל 11.5.48 נעשה ניסיון שלישי לכבוש את בית-מחסיר. הפעולה נמשכה גם בשעות היום והפעם נכבש הכפר והמשלטים שסביבו. במסגרת פעולה זו הופעלו לראשונה מטוסים, אך שניים מהם התרסקו.פלוגת אורי בן-ארי ניסתה לנצל את ההצלחה בכיבוש בית-מחסיר ולהמשיך בכיבוש, אך בלילה הראשון לא עלה הדבר בידה. בלילה הבא הועלו למשלט 16 מרגמת ‘דויד'קה’ ושתי מרגמות "3, ובסיוע האש שנורתה מהן עלה הכוח של בן-ארי שוב, והפעם נכבש ‘המסרק’.בקטע הצפוני, נטשו הבריטים את שתי תחנות השאיבה, שנתפסו בידי ‘הראל’ ועתה נמצא קטע הכביש משער-הגיא לירושלים בשליטת כוחות ההגנה והפלמ"ח.
יחידת הנדסה של חטיבת הראל ופועלים אזרחיים מירושלים, שפעלו בפיקודו של קצין ההנדסה החטיבתי ליבשיץ-לוטן, החלו להכשיר את הכביש שחובל ונהרס לתנועת רכב רגיל. בצהרי ה- 11.5 הושלמה הכשרת הכביש בקטע שבין סאריס לשער-הגיא.
בשעות הבוקר של ה- 11.5.48 תקף המ"פ אהרן שמי (ג'ימי) עם פלוגתו את המשלטים 2, 4, 5, 6 ובהמשך גם את 7 ו- 8 באזור שער-הגיא וכבש אותם. מהמשלט הכבוש יכלו לצפות בדיר-איוב ובתותחי האוייב, אך לא היו די מק"בים כדי לפגוע בהם. הארטילריה הירדנית החלה להפגיז חלק מהמשלטים שנכבשו, ובחסותם עשו גם כוחות רגלים ניסיון לתקוף ולכבוש את משלט 7. ההתקפות נהדפו אמנם, אך גם מנעו את האפשרות לנסות ולכבוש את המשלטים 9 ו- 10.
לנוכח העייפות הרבה, ממנה סבלו לוחמי ‘הראל’, בוטלה התוכנית לכבוש את דיר-איוב. עם זאת, ניהלו אנשי הגדוד החמישי קרב הגנה עיקש בן 72 שעות, כשבלילה מתחדשת האספקה, באמצעות פרדות.
בשלב הזה אורגנה בחולדה שיירה קטנה של תחמושת והוטל על ‘גבעתי’ להעבירה לאזור שער-הגיא, כדי להשלים את המלאי של ‘הראל’ שאזל בימי הקרבות של מבצע ‘מכבי’. שישה משוריינים יצאו לדרך. כאשר הגיעו בשעות הצהריים לקירבת דיר-איוב, נתקלו בשני משורייני אוייב, שתותחיהם פתחו לעברם באש מדוייקת ואילצו אותם להיעצר. הצוותים נחלצו בקושי מהמשוריינים, תוך אבידות קשות: 10 הרוגים ו- 20 פצועים.באותה עת התנהלו קרבות קשים על המשלטים הצפוניים, ומשלט 8, ליד בית-נובה, נכבש בידי הערבים בהתקפה כבדה. כוח ‘הראל’ נאלץ לסגת ואיבד ארבעה לוחמים. רק משלט 7 חצץ כעת בין כוחות הערבים לכביש הראשי. בפיקודו של ג'ימי התארגנה הפלוגה להגנה עליו, תוך הנחת מוקשים בדרכי הגישה. המשלט ספג אש, אך הערבים לא הסתערו עליו.
כישלון שיירת המשוריינים לימד כי כל עוד לא ישתלטו על קטע הכביש שבין לטרון לדיר-איוב ועד לשער-הגיא, לא יתאפשר מעבר שיירות. המח"ט רבין תיכנן התקפה של חטיבת הראל על המשלטים 8, 9 ו- 10 ועל הכפר דיר-איוב, וכיבוש לטרון בידי גדוד 51 מ’גבעתי’.
בליל 13.5 כבש הגדוד הרביעי את מחנה הראדאר, שנתפס עם פינוי הבריטים בידי הליגיון הירדני. כוח חי"ש מגדוד ‘בית-חורון’ (חטיבת ‘עציוני’) החליף אותו והתמקם במחנה.
גדוד 51 התמקם במחנה העצורים ליד לטרון, לקראת ההתקפה על לטרון. עם בוקר ה- 13.5 החל ‘צבא ההצלה’ להפגיז את הגדוד בתותחי 25 ליטראות ולירות לעברו במקלעים כבדים , וגם משוריינים בריטיים הצטרפו להתקפה. בשעה 11:00 קיבל הסמג"ד יובל נאמן פקודה לסגת, וזו בוצעה בצורה מסודרת. בהתקפה הזו ספג הגדוד אבידות כבדות: 11 הרוגים ו- 25 פצועים. בשטח נעזבו כלי-רכב רבים שלא ניתן היה לחלצם.
מעודד מהצלחותיו, חידש קאוקג'י, מפקד ‘צבא ההצלה’, את התקפותיו על המשלטים 7-6, כדי לנסות ולהכשיל את המעבר בדרך לירושלים. ההתקפות התבצעו בגלים, תוך סיוע ארטילרי. בשלב מסוים הצליחו הערבים להחזיק במשלט 8 , אך בסופו של דבר הדפו אותו לוחמי הגדוד החמישי. האבידות: 7 הרוגים ו-7 פצועים. גם משלט 10 הותקף, אך לוחמיו הצליחו להדוף את ההתקפות הקשות , עם 4 הרוגים ו- 7 פצועים.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה