תפריט נגישות

טור' עמרם אוחיון ז"ל

הקרב על משטרת מצודת יואב

...והפלמ"ח תוקף פעמים

מצודת יואב כיום 2000
אלבום תמונות

בליל 11-10 ביוני הותקף המבצר ברביעית. הפעם היו התוקפים חיילי חטיבת "הנגב" מהפלמ"ח. הם יצאו ברכב מקיבוץ דורות, והוסעו עד חמישה ק"מ מהיעד. משם התקדמו ברגל, ובשעה 2.30 אחר-חצות הגיעו לעמדות היערכות. תוך אש עזה ואבידות הצליחו החבלנים לפרוץ ארבע גדרות. כוח עתודה, שהוכנס בשלב זה כדי לחדור את הקיר ולטהר את הבניין, נתקל להפתעתו בגדר חמישית צמודה לקיר שעליה לא היה ידוע דבר. המסתערים גילו תושייה והצליחו להתגבר גם עליה. מפקד כיתה ומספר חבלנים הגיעו לשער.
מצבם של המצרים היה חמור, והם דרשו נואשות תגבורת וסיוע. אולם בינתיים אזלה התחמושת לכוחות החיפוי שלנו והשחר עלה, ובלית ברירה נאלצו אנשי הפלמ"ח לסגת. בזמן זה החלו להגיע תגבורות מצריות, שכללו גדוד מובחר של חיל רגלים, יחידת שריון ואף שני מטוסי קרב מדגם "ספיטפייר". להפתעת אנשינו, תקפו מטוסי הקרב המצריים תחילה את המבצר ורק לאחר מכן החלו לזנב בכוח הפלמ"ח. כעבור זמן התברר, כי המצרים במבצר התמוטטו ונטשו אותו (מבלי שאנשינו הבחינו בכך). הם הזמינו סיוע אווירי, ולאחריו חזרו ותפסו את מצודת עיראק-סוידאן.
לוחמי הפלמ"ח חזרו ותקפו את "המפלצת" בליל 9-8 ביולי, וגם התקפה זאת נכשלה.
המצרים לא טמנו ידם בצלחת, וניסו לכבוש את נגבה. הם ערכו שתי התקפות גדולות ב-2 ביוני וב-12 ביולי, שהתנפצו אל מול עמידת הגבורה של מגיני המשק.
ככל שהגביר צה"ל את מאמציו לפרוץ את רצועת הניתוק שחסמה את הדרך לנגב, חיזקו המצרים את מתחמי החסימה. חיל המצב בעיראק-סוידאן מנה עתה כ-180 חיילים סדירים בפיקוד הצאג (רב-סרן) המוכשר צאלח באדר. הם בנו בונקרים מסביב למשטרה ובתוך הגדרות, במקומות מסויימים הקימו קירות של שקי חול מאחורי קירות הבטון, בנו עמדות משקי חול על הגג ואף התקינו עמדות חפירות בתוך החצר הפנימית, למקרה שייאלצו לסגת לשם. הם ביצרו בעיקר את חזית המשטרה שפנתה דרומה, כי לשם כוונו רוב ההתקפות שלנו עד כה.
למצרים היו, מלבד הנשק האישי, 4 מק"בים, 12 מקלעים, שתי מרגמות 81 מ"מ וכמה מטולים נגד טנקים. כן עמד לרשותם סיוע של סוללות תותחים אנטי-טנקיים שהוצבו בכפרים הסמוכים, וסוללות תותחי-שדה בפלוג'ה.

מתוך הספר "בעקבות לוחמים"
מאת ההיסטוריון אריה יצחקי.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה