תפריט נגישות

טוראי עמיהוד "עמי" פינס ז"ל

פלמ"ח - הכשרת "שדמה"

הכשרת "שדמה"

מספר החברים: 27.
מוצא החברים: בוגרי שביעיות של בית-חינוך ו'תיכון חדש' בתל-אביב ובוגרי תנועה משכונת בורוכוב.
שייכות תנועתית: ‘הנוער-העובד’.
משק ההכשרה: גנוסר (מקיץ 1943).
תאריך גיוס לפלמ"ח: 00, ספטמבר, 1944.
תאריך שחרור: 00, נובמבר, 1945.
יחידה צבאית (פלוגה, גדוד): פלוגה א, גדוד 1.
מסגרת הגיוס: הכשרה מגוייסת.
במהלך הפרק הצבאי שהו ב: יגור.
התחברות אל קבוצה/קבוצות במהלך השירות ובסיומו: עם 18 חברי חברת נוער ארצישראלי א' מעין-חרוד, ועם 5 חברים מחברת נוער ארץ ישראלי בגבעת-חיים, בספטמבר 1944 בעת גיוסם, להשלמת גודל מחלקה. ביחד מנו 50 חברים (20 בנות).
פרטים אודות ההכשרה: בעקבות הדיונים וההחלטות של התנועה על גיוס בוגריה לפלמ"ח ובעקבות הקריאה לגיוס של ועד תלמידי השמיניות ב- 16 בפברואר 1943 החליטו חברי ההכשרה בסוף הכיתה השביעית להפסיק את לימודיהם. הם יצאו בקיץ 1943 להכשרה בגנוסר ולאחר שנחתם הסכם ההכשרות המגוייסות, אחרי כשנה, היו בהכשרות הראשונות שהתגייסו לפלמ"ח.
טרם גיוסם התלבטו חברי שדמה בשאלת גיוס כל ההכשרה. היו שהסתייגו מהגיוס ומהאיחוד עם חברת הנוער הארצישראלי מפחד שמסגרת ההכשרה תיפגע. בסופו של דבר, הכריע הרוב להתגייס. ליכודה וגיבושה החברתי של ההכשרה גרמו לחיכוכים עם הפיקוד שלא גילה התייחסות מספקת לצרכים החברתיים והתנועתיים שלה.
בהיותם ביגור חוו את סיום מבצע הפריצה לעתלית, כאשר חלק מהמעפילים והמחלצים הגיעו ברגל ליגור. חברים מההכשרה השתתפו בפעולת "ליל הגשרים" בפיצוץ גשר א-זיב, וגם את חווית המצור והחיפוש הגדול שערכו הבריטים ב"שבת השחורה" עברו ביגור.
במלחמת העצמאות: חברי ההכשרה השתחררו לפני מלחמת העצמאות. רובם לקחו חלק בהגנת קיבוץ רביבים שאליו הצטרפו.
המשך התיישבותי (יישוב חדש, השלמה): למרות רצונם להקים קיבוץ חדש, קיבלו עליהם חברי "שדמה", לאחר ויכוחים ולבטים, את החלטת מזכירות 'הקיבוץ המאוחד' ליעדם להשלמת קיבוץ רביבים. לאחר שיחרורם בנובמבר 1945, השלימו את קיבוץ רביבים.
הנופלים:
במאבק בבריטים - גביש יהודה ז"ל - בפיצוץ גשר א-זיב, יוני 1946.
במלחמת העצמאות - בהגנה על רביבים-עסלוג':
וינהבר אורי ז"ל,
כהן יוסף ז"ל,
פינס עמיהוד ז"ל,
פרידמן מנחם ז"ל.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה