תפריט נגישות

אברהם (אלברטו) סיט ז"ל

פלמ"ח - פעולת הקסטל

פעולת הקסטל

הר הקסטל שולט מגובה של כ- 750 מ' על הכביש מירושלים לתל-אביב, קילומטרים אחדים ממערב לירושלים. בראשית מלחמת העצמאות התבססו כנופיות ערביות על ההר ותקפו מדי פעם את התחבורה היהודית, כשהן מנצלות את העובדה שליד הקסטל נאלצו המכוניות לנוע באיטית רבה, בגלל הבדלי הגובה בכביש.
ב- 9.12.47 הוטלה האחריות על אבטחת הדרך לירושלים על הפלמ"ח.
ב- 26.12.4 הותקפה לראשונה שיירה ליד הקסטל ובתקרית נהרג לוחם אחד.
ב- 22.1.48 ירו ערבים מהקסטל על שיירה של 25 משאיות ומשורייני-ליווי שירדה מירושלים. אבידות השיירה היו שני הרוגים ושני פצועים והיא המשיכה בדרכה לקריית-ענבים בחיפוי הבריטים.
ב- 25.1.48 עמדו שלוש שיירות לצאת מירושלים ושתיים מחולדה. הוחלט להפעיל כוח פלמ"ח ולתקוף את הערבים בקסטל, על מנת לאפשר את מעבר השיירות.
כוח של כ- 20 לוחמים מפלוגה ח' של הגדוד השישי, בפיקודו של יעקב ישראלית, יצא מקריית-ענבים, דרך בית-נקופה, כדי להגיע לקסטל מצפון. הכוח נע בציר הר 'המזבח' וגיא בית-נקופה בכיוון לקסטל. בדרכם נתקלו בכוח ערבי שמנה כמה עשרות לוחמים, אשר עשה את דרכו מבית-סוריק לקסטל, והקדים בגילוי כיתת הפלמ"ח. בקרב שהתפתח היה לערבים, עליהם פיקד עבד אל-קאדר אל-חוסייני, יתרון ברור. כבר בחילופי-האש הראשונים נפגעו מספר לוחמים, בהם המ"מ, דבר שגרם להתפוררות הכוח. בו בזמן עברה בכביש יחידה בריטית, שהותקפה גם היא על-ידי הערבים והשיבה באש עזה לעברם.
תגבורת שכללה שתי כיתות יצאה ברגל לכיוון מקום הקרב ופתחה באש, שאיפשרה לחלק מהמכותרים לסגת על נישקם. הנסוגים הטמינו את נישקם ונעצרו על-ידי הבריטים. בשלב זה יצאה לשטח במשוריין כיתת המשמר-הנע מקריית-ענבים. משימתם הייתה לחלץ את הפצועים. בהגיעם לשטח פתח עליהם האויב באש כבדה. הם גילו כי לא נותרו פצועים חיים ונאלצו לסגת בחיפוי הבריטים. הגופות נאספו רק כעבור יום.
בקרב נהרגו 10 לוחמי פלמ"ח. ייתכן שחלק מהם נפגע באש הבריטים, שנורתה ללא הבחנה. האחרים נעצרו על-ידי הבריטים ושוחררו מאוחר יותר.
על-פי גירסה אחרת, נהרגו אנשי הפלמ"ח באש הערבים, והבריטים חילצו את היתר.ב- 12.3.48 תקפו הערבים פעמיים שיירות שעברו בקרבת הקסטל. השיירות הצליחו לעבור, אך היו אבידות: הרוג ושלושה פצועים.כתגובה הוחלט לבצע פשיטה על הכפר קסטל, לכבוש את הפיסגה ולהרוס בתים ששימשו עמדות-צליפה.
מחלקה של הגדוד השישי, שכללה כ- 30 איש, יצאה בליל ה- 16.3.48 לכבוש את הקסטל. מפקד הכוח, גדעון פלאי (ג'וני), נהרג בדרך אל היעד, כנראה מפגיעת כדור שנפלט מנישקו האישי, בעת שהחליק על סלע רטוב. הכוח נסוג, כשהוא מפנה את גופת מפקדו.
שמות ההרוגים: עמיחי אורלינסקי; יונתן ברוזה; דוד וינברג; יעקב זרחי; יעקב ישראלית, צפריר כרמלי, נפתלי רבינוביץ, שמעון שטרנג; דוד תם; וכן החובש-נוטר מיכאל שפניר.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה