תפריט נגישות

טוראי שמעון דויטש ז"ל

מבצע "חרגול" - פעולת תאופיק (1 בפברואר 1960)

אודות

אלבום תמונות

שם המבצע: "חרגול"
תאריך: 1 בפברואר 1960
אזור: סוריה
מטרה: פעולת תגמול
כוחות משתתפים: גדוד "אריות הגולן", פלס"ר


רמת הלחימה שהפגינה חטיבת גולני במבצע "קדש" (נובמבר 1956), מבצע בו היו לחטיבה 14 חללים ו-111 פצועים; רמת המשמעת, האימונים והמוראל, שטיפחו בשנים שלאחר מבצע "קדש" מפקדי החטיבה בנימין ג'בלי (1956-1957), אהרון דורון (1957-1958) ואלעד פלד (1958-1960), חברו יחדיו, ובסופו של דבר לאחר מאמץ ממושך ופעולות שכנוע בכל רמות-הפיקוד בצה"ל הוטלה על חטיבת גולני פעולה מבצעית גדולה באופן עצמאי. בסוף תקופת שירותו של המח"ט אלעד פלד הוחלט על-ידי המטכ"ל ופיקוד צפון לבצע פעולת-גמול נגד המוצב הסורי בח'ירבת תאופיק-א-תחתא, מעל קיבוץ תל-קציר בדרום-מזרח הכנרת, והמשימה הוטלה הפעם על חטיבת גולני לבדה.
לאחר שורה ארוכה של תקריות-אש רצופות, שיזמו הסורים באזור המפורז בגיזרת האון-תל-קציר, החליט הדרג המדיני להגיב בפעולה צבאית ישירה, שמטרתה הריסת בתי הכפר של תאופיק התחתונה, כפר אשר שימש בסיס לפעולות המיקוש, הירי וההטרדה מצד הסורים בגיזרת תל-קציר. מבצע "חרגול" (פעולת תאופיק) נקבע לליל 31 בינואר - 1 בפברואר 1960.
הכוח העיקרי במבצע "חרגול" מנה ארבע מחלקות (3 מחלקות של פלוגת המ"כים בפיקוד סרן יהודה אשנפלד-גולן, ומחלקה מהסיירת בפיקוד סגן דיגלי) - לכיבוש הכפר, כוח חבלנים נושאי חומר-נפץ על זחל'מים בפיקוד הסמח"ט שלמה להט (צ'יץ') וכוחות חסימה בפיקודם של רס"ן יוסף קסטל, סגן אורי כהן וסגן אמיר דרורי; כמו כן השתתפו כוחות-משנה של מחלקת טנקים, סוללת תותחים, כוח סיוע לחבלנים וחפ"ק המח"ט, שהתמקם במרכז גיזרת הלחימה. הכפר תאופיק-א-תחתא נכבש בקלות יחסית.
עמדות הסורים פוצצו ונהרסו, אך הסורים האירו את שטח הפעולה עם שני זרקורים, ליד תאופיק-א-פוקא, ופתחו באש מקלעים כבדים וארטילדיה על הכוחות התוקפים ועל קיבוץ תל-קציר. הארטילריה של צה"ל השיבה בהפגזה כבדה על ח'ירבת תאופיק-א-פוקא (תאופיק העליונה) ומוצבים סוריים אחרים, ובחיפוי אש התותחים והטנקים של צה"ל נסוגו יחידות גולני לאחר ביצוע משימותיהם. בשעה 3.00 לפנות בוקר, אור ליום 1 בפברואר, הושלמה הנחת המטענים, ובתי הכפר בתאופיק התחתונה נהרסו. בפעולה נפלו 3 חיילי גולני ו-17 נפצעו. סגן אמיר דרורי קיבל צל"ש. הסורים הודיעו על 9 הרוגים ו-15 פצועים.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה