תפריט נגישות

טוראי יהודה בכר ז"ל

מבצע יורם

ב-5 ביוני, בכלל ההכנות לתקיפת ריכוזי האויב לקראת כניסת ההפוגה הראשונה לתקפה ('מבצע יצחק'), תוכננה התקפת מלקחיים גדולה על אזור לטרון ('מבצע יורם'). התכנית הראשונה היתה: תקיפה במזרח בציר מעלה החמישה-קוביבה-בידו-רמאללה בידי חטיבת 'הראל' המתוגברת בגדוד 52 של 'גבעתי', ותקיפה במערב בציר לטרון-רמאללה בידי חטיבת 'יפתח'-שהועברה באותו זמן ל'פרוזדור ירושלים' מן הגליל העליון, כדי להחליף את חטיבה 7. על שאר חטיבות החזית הוטל לרתק בלטרון ובירושלים.
התקיפה בגזרה המזרחית בוטלה בשל מחסור בכוחות, והמאמץ רוכז לגזרה המערבית.
התכנית: התקפה חטיבתית, כשגדוד 1 מחטיבת 'יפתח' מבצע פעולות הסחה ממערב, בעוד צוות-קרב דו-גדודי-גדוד 5 (שאר הגיא) מ'הראל' בראש וגדוד 3 ('הגליל') מ'יפתח' בעקבותיו-תוקף מדרום בגזרת ה'תפר' שבין המתחמים הגדודיים של 'הלגיון' לעבר משלט י"ג, ואחרי כיבושו תוקף משם את 'היעד החיוני' (משלט י"ד).
גדוד 5, המוביל, טעה ועלה הישר על משלט י"ד, כבש חלק ממנו לאחר קרב קשה, ולא עמד על טעותו אלא דיווח על כיבוש חלקי של משלט י"ג. גדוד 3 שסמך על הדיווח, הגיע כמתוכנן אל משלט י"ג, ושם נתקל באש האויב. הוא סבר שטעה בדרך ונסוג. גדוד 5 המשיך לבדו בלחימה ומערך גדוד 4 של 'הלגיון' היה קרוב להתמוטט. אבל עם שחר, כאשר נתבררו הטעויות היה מצבו של הכוח שעל משלט י"ד חמור (14 הרוגים ופצועים רבים), והוא נצטווה לסגת. הנסיגה היתה קשה בשל ריבוי הנפגעים. תוכננה התקפה נוספת ללילה שלפני ההפוגה, אבל בוטלה מחמת מחסור בכוח אדם.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה