תפריט נגישות

סא"ל יונתן (יוני) נתניהו ז"ל

מבצע אנטבה (כדור הרעם)

מפת אנטבה
אלבום תמונות

שם המבצע: כדור הרעם
תאריך: 3-4 ביולי 1976
אזור: אנטבה - אוגנדה
מטרה: שחרור בני ערובה ממטוס חטוף
יחידות משתתפות: סיירת מטכ"ל, חיל האויר, גדוד 890, גדוד 202, הtarget="_parent">פלס"ר והtarget="_parent">פלנ"ט.
הקשר בין קבוצות שונות של טרוריסטים בגרמניה, יפן, תורכיה, דרום אמריקה, לבנון ואירלנד מסתמך על ארגון "החזית העממית" שהוקם בתחיל שנות ה-70' בראשותו של ד"ר ג'ורג' חבש. הארגון שמשופע בנשק, הקים מחנה אימונים סמוך לטריפולי שבלבנון, לשם מגיעים צעירים תמהוניים וסוציאליסטיים מהפכניים שהחברה הוקיאה אותם. המחבלים זוכים גם לאימונים במזרח גרמניה , אלג'יריה, ברה"מ, סין ולוב שממנת את רוב הפעילות. המחבלים עצמם הינם אנשים ברמה נמוכה, אולם ראשיהם היו אישיות מתוחכמות ביותר.
דמות בולטת בארגון הוא רופא שיניים - ד"ר ודיע חדאד שביתו ניזוק מהפצצה ישראלית ביולי 70' ומאז הוא מקדיש את מרצו לפעולה אנטי-ציונית ונחשב למחבל המסוכן ביותר החל משנת 76'. הוא הפך לידידו הטוב של ד"ר ג'ורג' חבש, שהפך לראש הארגון לאחר מלחמת ששת הימים והשניים עמדו מאחורי פעולות טרור רבות מחוץ לגבולות ישראל. דרכיהם של השניים נפרדו לאחר הטבח שבצעו שלושת היפנים בנמל בן גוריון וויד חדאד ערק לבגדד שם הקים את "החזית המהפכנית העממית לשחרור פלשתין", בה הפעיל נשים במבצעי רצח מתוך הנחה שהן אינן מעוררות חשד ולכן קל להן לעבור את שרותי הבטחון הישראליים. ד"ר ודיע חדאד עמד מאחורי תכנון חטיפת מטוס "האיירבוס"

חטיפת המטוסים
חטיפת מטוסים היא אחת מפעולות הטרור שנוקטים המחבלים במלחמתם בישראל. לאחר שצה"ל צמצם את היקף פעולות החבלה בשטחי ישראל, פנו ארגוני המחבלים לפעולות טרור בחו"ל במטרה להסב את תשומת ליבו של העולם לנושא הפלשתינאי. אחת הדרכים היא חטיפת מטוסים. שיטה זו החלה ב-23 ביולי 1968 כאשר השתלטו 3 מחבלים על מטוס "אל על" בדרכו מרומא לישראל והביאו את המטוס לאלג'יריה. ב 29 באוגוסט 69' נחטף מטוס של חברת תעופה אמריקאית בדרכו מרומא לישראל והובא לדמשק. ב-2 לפברואר 70' נחטף מטוס של החברה היוונית "אולימפיק" בדרכו מביירות לאתונה. ב-6 בספטמבר 70' נחטפו שלושה מטוסים - אחד הונחת בביירות והשניים האחרים בזרקה שבירדן.
חטיפת המטוסים נפסקו כמעט לגמרי ב 75' כשהוגברו אמצעי הבטחון בשדות התעופה. לכל החטיפות מכנה משותף - הן נעשות במטרה לשחרר מחבלים עצורים השייכים לארגון.
מרגע קבלת הידיעה על חטיפת ה"איירבוס" ב-76', ידעה הממשלה שהיא תעמוד לבדה במערכה ולא נתלו תקוות רבות בארגונים ובמוסדות בינלאומיים. מבצע החילוץ יצא לדרך ובאותן שעות קשות, כשלוחמי הקומנדו מוציאים את הצדק לאור ומבצעים את הפשיטה הארוכה ביותר בהיסטוריה, כל אזרח בישראל עשה את חשבון הנפש שלו, אף אחד לא השלה עצמו לרגע אחד - זו לא החטיפה הראשונה ובוודאי לא האחרונה.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה