תפריט נגישות

צבי הלר ז"ל

צבי הלר
בן 15 במותו
בן יחיאל
נולד ברוסיה-מינסק
בכ"ב בשבט תרע"ד, 18/2/1914
התגורר בחברון
נפטר לאחר פגיעה בפעולת איבה
בכ"ד באב תרפ"ט, 30/8/1929
בתקופת המאורעות
מקום אירוע: חברון
באזור יהודה ושומרון
מקום קבורה: ירושלים - הר הזיתים
הותיר: הורים

קורות חיים

צבי הלר, בן יחיאל, נולד ביום כ"ד בשבט תרע"ד (18.2.1914) במינסק, רוסיה. נצר למשפחת תלמידי חכמים ורבנים, אוהבי ארץ ישראל. אביו כיהן כרבה של העיירה קוידנוב.

כבן חמש החל ללמוד תורה, ומיד נתגלו בו כשרונותיו המצוינים וסגולות נפשו. בשל המלחמות בין הפולנים לרוסים, עם גמר מלחמת העולם הראשונה נטשה המשפחה בשנת תר"ף את העיירה ועברה לוורשה. גדולי העיר, הגאון ר' ליב הוטנר והגאון ר' יהודה הלוי סגל, ראו בו מיד כלי מחזיק ברכה.

הגעגועים לארץ ישראל היו חזקים מאוד, ובאלול תרפ"א הגיעה המשפחה לירושלים. הדבר הראשון שביקש צבי היה ללכת ולחונן את אבני הכותל. הוא החל ללמוד בתלמוד תורה "עץ-חיים", ועד מהרה החליטו מוריו להעלותו כיתה, ללמוד בחברת תלמידים מבוגרים יותר.

בשנת תרפ"ג עברה המשפחה לפתח תקווה, צבי המשיך את לימודיו בירושלים. בקיץ תרפ"ח נפגש עם אחד מאברכי ישיבת חברון. הלה השפיע עליו שייסע לישיבה בחברון, צבי החל ללמוד שם ונחשב כאחד מהעילויים בישיבה.

צבי רכש ידע רב בספרות ובשירה, נשמתו רכה היתה ועדינה, וכולו שפע טוב לב ועזרה לזולת.

ב"יום הדמים" בחברון, בשבת י"ח באב תרפ"ט, פרצו פורעים ערבים לבית שבו גר, הרגו ופצעו את דיירי הבית. בין הפצועים קשה היה גם צבי, אשר ביקש על נפשו מהפורעים באומרו להם: "הלא רק ילד אני! למה תמיתוני?" אך לשווא.

הוא הועבר לבית חולים בירושלים, שבוע ימים נאבק על נפשו אך ביום שישי כ"ד באב תרפ"ט (30.8.1929) השיב נשמתו לאלוהים, והוא בן 15 שנים בלבד.

צבי הובא למנוחת עולמים בבית העלמין שעל הר הזיתים בירושלים. השאיר הורים.

מונצח בספר זכרון לקדושי ישיבת חברון ובספרים חברון, יזכור לחללי תרפ"ט, מלחמה ושלום בארץ ישראל ואם המושבות.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה